راه های کنترل نوجوان و بررسی عواقب آن

راه های کنترل نوجوان

زمانی که فرزندان شما وارد دوران نوجوانی می شوند، بسیاری از مسائل از جمله چگونگی ارتباط با نوجوان، تغییر خواهد کرد. اگر می خواهید با هم کنار بیایید و به نوجوان خود نیز کمک کنید تا در جهت مثبت رشد کند، لازم است، انتظارات خود را تغییر داده و به جای کنترل نوجوان ، همدلی را افزایش دهید و در عین حال مرزها را نیز حفظ کنید. ایجاد یک محیط امن، حمایت کننده، ساختارمند و دوست داشتنی بر گذر از این دوران به شما و نوجوانتان کمک زیادی خواهد کرد.

روش های صحیح کنترل نوجوان

دوران نوجوانی، دورانی است که در آن، هویت در نوجوانان در حال شکل گیری بوده و او دچار بحران های زیادی، خواهد شد. زیرا موظف است مسیر درست را تشخیص داده و به اهداف خود متعهد شود. اغلب والدین در این زمان نگران فرزندان و انتخاب هایشان خواهند شد. اما باید به این موضوع آگاهی داشته باشند که نیاز به استقلال در نوجوانان بیش از پیش شده و کنترل غیر اصولی او می تواند به چالش در ارتباط آن ها و حتی لجبازی او دامن بزند. در ادامه چهار روش صحیح کنترل نوجوان را بیان خواهیم نمود.

همدردی والدین با نوجوان خود
همدردی و احترام به نوجوان

1.احترام به استقلال نوجوان

با فرزند خود مانند یک نوجوان رفتار کنید، نه یک کودک یا بزرگسال. انتظارات خود را تنظیم کنید و مانند یک کودک با آنها رفتار نکنید. با این حال، نوجوانان کاملاً بزرگسال نیستند و نمی توان آنها را به عنوان یک شخص بزرگسال، مسئول دانست. آنها در تصمیم گیری، استدلال، یا مدیریت به رشد کافی نرسیده اند، بنابراین برای برخی رفتارهای به ظاهر غیرمنطقی آنها، آماده باشید.

در مورد آزادی و چگونگی کنترل نوجوان، انعطاف پذیر باشید. اگر نوجوان شما، تلاش می کند و مسئولیت پذیری خود را نشان می دهد، به او آزادی بیشتری بدهید. در نهایت به او، نشان دهید که رفتارش به او آزادی یا محدودیت می دهد. اگر نوجوان شما برای انجام کاری که مایلید به او نه بگویید، اجازه می خواهد، صدای او را بشنوید.

حتی اگر به شدت به اعتماد شما خیانت کرده باشد، این اعتماد را ترمیم کنید. توجه خود را بر روی کارهای بدی که نوجوانتان، در گذشته انجام داده یا خطراتی که ممکن است با آنها، مواجه شود، متمرکز نکنید. اگر فرزندتان اعتماد شما را شکست، یک امتیاز را از او بگیرید و از او بخواهید با اثبات مسئولیت پذیریش، آن را پس بگیرد.

2. اجرای قوانین و توجه به پیامدها

یکی از راه های کنترل نوجوان این است که، مرزهای بین خود و نوجوان را تعیین کرده و به آنها، پایبند باشید. نوجوان باید بداند که از او چه انتظاری می رود. در مورد اینکه چه زمانی می تواند، بیرون برود، چه ساعتی باید به خانه بیاید، و چه نقشی در خانه دارد، حدودی تعیین کنید و زمانیکه محدودیتی را تعیین می کنید، محکم بمانید.

در تنظیم قوانین منطقی باشید. به عنوان مثال، منطقی نیست که به نوجوان خود بگویید ساعت 7:30 به رختخواب برود یا اینکه نمی تواند با دوستان خود، معاشرت کند. نوجوانان خواهان آزادی و استقلال هستند، یکی از بهترین راه ها برای منطقی بودن این است که به دیدگاه نوجوان خود گوش دهید. نظرات آنها را دریافت کرده و در نهایت تصمیم بگیرید.

نقاط قوت و محدودیت های نوجوان خود را در نظر بگیرید. اگر نوجوان شما به طور طبیعی، نامرتب است، ممکن است تقاضای یک اتاق بدون لکه، غیرمنطقی باشد. اگر نوجوان شما بعد از مدرسه به زمان استراحت نیاز دارد، اجازه دهید قبل از شروع تکالیف این کار را انجام دهد.

صمیمیت و ابراز عشق به نوجوان
ابراز عشق به نوجوان

3. نشان دادن عشق و همدلی

برای آنکه بتوانید در زمینه کنترل نوجوان راه درستی را پیش بگیرید، باید با هم خوش بگذرانید. فعالیت هایی را با هم و با خانواده، انجام دهید که می دانید همه از آن، لذت خواهند برد. به عنوان مثال، هر ماه، یک شب را به بازی خانوادگی، اختصاص دهید و بازی هایی که نوجوان شما از آن، لذت می برد، انجام دهید. اگر نوجوان شما ماجراجو است، او را به کارتینگ ببرید. اگر هنرمند است، با هم در کلاس نقاشی، شرکت کنید. زمینه های مشترک پیدا کنید و از زمان خود، لذت ببرید.

بدانید که وقتی نوجوان شما بزرگتر می شود، ممکن است بخواهد زمان بیشتری را با دوستان خود و کمتر با خانواده بگذراند. آنها را مجبور به انجام فعالیت های خانوادگی نکنید. برای فعالیت هایی که می خواهند، انجام دهند برنامه ریزی کنید و به مرزهای شخصی آنها، احترام بگذارید.

به نوجوان خود، احترام بگذارید. همانطور که می خواهید، نوجوانتان با شما، محترمانه رفتار کند، با او نیز با احترام، رفتار کنید. الگوی خوبی باشید و به آنها، نشان دهید که احترام چگونه است، حتی زمانی که در حال دعوا یا مخالفت هستید. فریاد زدن مداوم می تواند به احساسات او، آسیب برساند و باعث شود که او، احساس ناامنی کند. همچنین ممکن است باعث پرخاشگری نوجوان شود.

دوستان نوجوان خود را به منزل دعوت کنید. نوجوان شما به دنبال مکانی برای معاشرت با دوستان خود است. با دعوت دوستان او، فضایی را ایجاد کنید که آنها، بتوانند به تنهایی در آن، وقت بگذرانند. با حضور دوستان نوجوانتان در خانه می توانید، کارهای آنها را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که در امنیت هستند.

عشق و پذیرش بی قید و شرط بزرگترین هدیه ای است که می توانید به آنها بدهید، هدیه ای که نه تنها اعتماد به نفس آنها را برای رویارویی با یک روز دیگر افزایش می دهد، بلکه رابطه شما را با آنها در جهت مثبت هدایت می کند. بنابراین اینگونه قدم درستی در جهت کنترل نوجوان برداشته اید.

4. برخورد با رفتارهای مشکل ساز

به نوجوان خود کمک کنید راه هایی برای کنترل خشم و احساسات خود پیدا کند. از آنها بخواهید در یک دفترچه یادداشت بنویسند، به موسیقی گوش دهند، به دویدن بپردازند یا به بالش مشت بزنند. هرگونه مصرف مواد مخدر یا الکل را جدی بگیرید. زیرا نه تنها این موارد، غیرقانونی هستند، بلکه برای مغز آنها که هنوز در حال رشد است، خطرناک می باشد.

مسائل نوجوان خود را جدی بگیرید. بسیاری از مشکلات روانی مادام العمر در سال های نوجوانی شروع می شود. برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات، بهتر است زود به دنبال درمان باشید. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، با یک متخصص، تماس بگیرید و از او کمک بخواهید.

صحبت با نوجوان و تعیین مرزها برای او
صحبت و همدردی با نوجوان

5. حریم خصوصی نوجوان

 وقتی فرزند شما بزرگتر می شود، به حریم خصوصی و فضای شخصی، بیشتری نیاز دارد. اعتماد دو طرفه، کلید تعادل بین نیاز فرزندتان به حریم خصوصی و رویکرد شما برای نظارت است. نوجوان در حال فکر کردن و کاوش است و برای بزرگ شدن، یادگیری مدیریت ایده ها، احساسات و علایق جدید نیاز به استقلال بیشتری دارد. بنابراین لازم است با حفظ احترام به استقلال او، به او فضای بیشتری دهید، اما کنترل نوجوان را دورادور و پنهانی انجام دهید.

عواقب کنترل کردن غیر اصولی نوجوان

همانطور که در بخش های قبل نیز بیان نمودیم، نوجوان در حال گذر از بحران های روحی و فرایند هویت سازی می باشد. بنابراین نیاز او به آزادی و استقلال بیش از پیش خواهد شد. اما از آنجا که او هنوز به رشد حداکثری نرسیده و ممکن است در تصمیمات خود، اشتباهاتی داشته باشد، می بایست او را کنترل کرده و تحت نظر بگیرید. با این حال کنترل نوجوان به صورت غیر اصولی مانند رفتارهای پرخاشگرانه، کنکاش و گشتن در وسایل او و سایر رفتارهای غیر محترمانه می تواند، عواقب سوئی به همراه داشته باشد. در ادامه این موارد را بر خواهیم شمرد.

  • دوری از خانواده: در این موارد نوجوان، نسبت به شخص کنترل گر، دچار خشم و عصبانیت خواهد شد. ممکن است ناراحتی خود را با پرخاش و رفتارهای تکانشی، نشان دهد و ارتباط احساسی و کلامی او با خانواده کمرنگ یا قطع می شود.
  • اعمال پرخطر و آسیب زا: دور شدن نوجوان از خانواده می تواند، منجر به ورود او به گروه های پر خطر شود و از طریق دوستان نااهل، دچار مشکلات شدیدتری از جمله اعتیاد نوجوان به مخدر و الکل یا فحشا گردد.
  • افسردگی: انتقاد مداوم از نوجوان، قراردادن قوانین غیرمنطقی برای او، مقایسه با دیگران، نبود حس عشق و همدلی درارتباط با نوجوان و ایجاد حس شرمندگی در او همگی می تواند، در نوجوان احساس بی انگیزگی و اضطراب را گسترش داده و ایجاد افسردگی کند. همچنین نوجوان در منزل احساس تنهایی و بی کسی کرده و فکر می کند هیچ کس، درکش نمی کند.
  • افت تحصیلی: در امتداد مسائل فوق، نوجوان نسبت به مسائل درسی و تحصیل نیز بی انگیزه شده و در نتیجه والدین شاهد افت تحصیلی نوجوان خواهند بود.
نظارت و کنترل نوجوان توسط والدین
انواع کنترل بر نوجوانان

انواع کنترل بر نوجوانان

در بخش های قبل، اهمیت دوران نوجوانی را متذکر شده و روش های کنترل نوجوان را نیز بررسی نمودیم. در این بخش، خواهیم دانست که کنترل بر نوجوان به طور کلی چه انواعی دارد. کنترل رفتار و کنترل روانی دو نوع اصلی از انواع کنترل نوجوان، محسوب می شوند.

کنترل رفتار

کنترل رفتار به نظارت و مدیریت رفتار نوجوان، اشاره دارد. کنترل رفتاری به منظور تنظیم رفتارهای او برای انطباق با هنجارهای غالب خانوادگی یا اجتماعی است. استقلال نوجوان و تنظیم رفتاری، هر دو در رشد نوجوان، ضروری هستند. خودمختاری به او، اجازه می دهد تا هویتی جدا از والدین خود ایجاد کند. این فرآیند، در دوران نوجوانی که فرد برای دوران بزرگسالی، آماده می شود، اهمیت ویژه ای دارد.

در عین حال، والدین باید ساختار مناسبی را برای نوجوان خود، فراهم کنند تا او یاد بگیرد، رفتارهای مخرب را مهار کند و در رفتارهای اجتماعی قابل قبول، شرکت کند. ایجاد ساختار و تنظیم رفتاری، برای تسهیل رشد شخصیت مطلوب نوجوان نیز ضروری می باشد. با این حال، وقتی والدین زیاده ‌روی کرده و تک تک جزئیات رفتار فرزندانشان را کنترل می‌کنند، آنها بر والدین کنترل‌کننده تسلط می‌یابند. بنابراین حفظ تعادل در این زمینه ضروری می باشد.

کنترل روانی

کنترل نوجوان از نوع روانی، به دخالت در رشد عاطفی و روانی نوجوان، اشاره دارد. والدین کنترل کننده به نیازهای عاطفی و روانی فرزندان خود، پاسخ نمی دهند. آنها تجربیات روانشناختی بچه ها را محدود، کرده و بیان مستقل احساسات را خفه می کنند. این والدین، احساسات، افکار یا ایده ‌های نوجوان را با استفاده از احساس گناه، کناره‌گیری از عشق، ایجاد ناامیدی، عدم تایید و شرمندگی تحت شعاع قرار می دهند. علاوه بر این، آنها می خواهند فرزندان خود را از نظر عاطفی، وابسته نگه دارند.

کنترل روانی نوجوانان
نوجوان و کنترل او توسط والدین

سخن پایانی

نوجوانی مهترین دوران در زندگی هر فردی محسوب می شود. فرایند ایجاد هویت و انتخاب ها در این زمان، می تواند، تمام سال های بعد را تحت شعاع قرار دهد. اگر راه های درست کنترل نوجوان را نمی دانید و ناامید شده اید زیرا نوجوانتان اشتباهات مشابه را تکرار می کند، کمی دلسوزی کنید و بدانید که نوجوان شما، هنوز در حال یادگیری چیزهای زیادی است و هنوز به بزرگسالی، نزدیک نشده است. بخشی از نوجوان بودن، یادگیری از طریق شکست و اشتباه است. لازم به ذکر است که مشورت با افراد کاردان و متخصصین این زمینه را فراموش نکنید.

پناه سبز برای والدینی که به دنبال کسب آگاهی هستند تا بتوانند با چالش های پیش رو راحت تر برخورد کنند؛ دوره های آموزشی مختلفی در نظر گرفته است که می توانید آن ها را خریداری کرده و نظرات و مشکلات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: raisingchildren

 پناه سبز

سوالات متداول

  • کنترل نوجوان به صورت غیر اصولی چه عواقبی به دنبال دارد؟

عواقبی که کنترل غیر اصولی نوجوانان به دنبال دارد عبارتند از: دوری نوجوان از خانواده، افسردگی نوجوان، افت تحصیلی نوجوان، انجام کارهای خطرناک و آسیب زا همچون اعتیاد نوجوان

  • کنترل کردن نوجوانان به چند نوع کلی تقسیم می شود؟

کنترل نوجوان به دو نوع اصلی کنترل روانی و کنترل رفتاری تقسیم می شود. کنترل رفتاری به نظارت و مدیریت رفتار نوجوان اشاره دارد ولی کنترل روانی به دخالت در رشد عاطفی و روانی نوجوان، اشاره می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *