ارتباط با نوجوان | روش های صحیح رفتار والدین با نوجوان را بیاموزیم!

ارتباط والدین با نوجوان

ارتباط با نوجوان با توجه به حساسیت ها و چالش هایی که این دوره از زندگی برای نوجوان و خانواده ها دارد به احتمال زیاد یکی از دغدغه های اصلی شما والدین است. رفتار والدین با نوجوان از این جهت بسیار مهم است که اگر به صورت صحیح انجام شود،می تواند کمک کند تا شما والدین از چالش های دوران نوجوانی با آرامش بیشتری عبور کنید و بتوانید نوجوانی با سلامت روحی کامل و موفق را وارد جامعه کنید. انواع مختلفی از موقعیت ها در زندگی شما وجود دارد. برخی از آنها را می توانید به راحتی مدیریت کنید و برای اداره برخی دیگر، به شکل صحیح نیاز است که آموزش ببینید. تربیت فرزندان در دوران نوجوانی یکی از این موقعیت هاست که با توجه به حساسیت هایی که دارد نیازمند آموزش است. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که چگونه با نوجوان ارتباط برقرار کنیم؟ همراه ما باشید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نحوه برخورد صحیح والدین با نوجوانان آشنا کنیم.

در ویدیو زیر شما را دعوت می کنیم تا بیشتر با نحوه ارتباط صحیح با نوجوان آشنا شوید

برای دریافت تمرینات دوره والدین مشاور می توانید روی لینک زیر کلیک کنید

دریافت تمرینات دوره

5 مورد از اشتباهات رایج در ارتباط با نوجوان !!

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می شود، این است که شما تمایل دارید فقط روی مشکلاتی مانند: زمانی که نوجوان اشتباه می کند یا انتظارات شما را برآورده نمی کند، تمرکز کنید تا اینکه با آنها در مورد نقاط قوتی که دارند و آنچه خوب پیش می رود، ارتباط برقرار نمایید.

ضعف در اعتماد به نفس

این موضوع، می تواند به نوجوانان بیاموزد که نمی توانند به تنهایی از پس مشکلات برآیند و اعتماد به نفس آنها را مختل می کند. بهتر است صبر کنید تا آنها راهنمایی بخواهند. وقتی شما سوالات زیادی می پرسید، نوجوانان احساس می کنند که شما قصد دارید او را کنترل کنید. آنها همچنین احساس می کنند که بازجویی می شوند. بنابراین همواره به حفظ اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان اهمیت دهید. چرا که کاهش عزت نفس می تواند در آینده مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند.

جاری کردن احساسات

هنگام ارتباط با نوجوان اجازه دهید احساسات از کنترل خارج شوند. وقتی نوجوان، در مورد مشکل با شما صحبت می کند، پنهان کردن احساسات ممکن است دشوار باشد. در این شرایط، سعی کنید عصبانی یا ناراحت نشوید، بلکه روی این واقعیت تمرکز کنید که آنها مایل به صحبت با شما هستند. این به گوش دادن بهتر و ارائه راهنمایی مناسب کمک می کند.

سوال کردن زیاد از نوجوان

پرسش های زیاد والدین از نوجوان

از دیگر اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می شود، پرسیدن سوالات زیاد یا ارائه مشاوره ناخواسته است. اشتباه دیگری که شما والدین مرتکب می‌شوید، نصیحت کردن و موعظه می باشد! که می ‌تواند نتیجه معکوس داشته و باعث دور شدن نوجوانان شود، به‌ خصوص زمانی که مشاوره ای از شما نخواسته اند.

مطرح کردن مسائل

هنگام ارتباط با نوجوان ممکن است او، مساله ناراحت کننده ای را به شما بگوید. احتمال اینکه شما واکنش عاطفی از خود نشان دهید زیاد است. هنگامی که نوجوان نزد شما می آید و مساله ای را مطرح می کند، اولین واکنش شما ممکن است، این باشد که فرزندتان، با چالشی روبرو شده است. این در حالی است که باید از این فرصت استفاده کنید و گفتگو را به سمتی هدایت کنید که نوجوان خودش راه حلی برای حل مسئله پیدا کند.

درباره آموزش مسائل جنسی به نوجوان چه می دانید؟

همدلی بیش از حد ممنوع!

ممکن است به نظر غیرمنتظره به نظر برسد که بگوییم بیش از حد با نوجوان خود همدردی نکنید. اما این را باید بدانید که این همدردی بیش از اندازه می تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. اگر فرزندتان نزد شما بیاید و اظهار کند که با بهترین دوستش دعوا کرده، ممکن است بخواهید به کمک او بروید و از عباراتی مانند ” بهتر شد” استفاده کنید. یا بگویید ” به هر حال من آنها را دوست نداشتم، شما بدون آنها بهتر هستید”. اما روز بعد، ممکن است فرزندتان خجالت بکشد که نزد شما بیاید و بگوید که اختلافات خود را حل کرده است.

روابط صحیح والدین نسبت به نوجوان

رفتار والدین با نوجوان باید به چه صورتی باشد؟

برای آنکه بتوانید ارتباط با نوجوان خود را اصلاح کنید، لازم است که موارد ذیل را در نظر داشته باشید. چرا که این نکات در بهبود رفتار والدین با نوجوان موثر است:

1-دوست خوبی برای نوجوان باشید!

اگر از منظر نوجوان به موضوع نگاه کنیم، هر روز، زندگی در درون او در حال تغییر است، زیرا به سرعت در حال رشد بوده و افراد اطراف وی، قادر به درک او نیستند. به طور معمول، در این شرایط، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها کمی دوست داشتنی تر از والدین هستند، زیرا از فاصله کمی به مسائل نگاه می کنند. از آنجا که شما فرزندتان را به دنیا آورده اید، عنوان مادر و پدر را دریافت می کنید  و شما عنوان یک دوست را نخواهید داشت.

دوران نوجوانی جنبه های زیادی دارد. هنگامی که دوست خوبی هستید و آنها با مشکلی روبرو می شوند، شما را برای صحبت انتخاب می کنند. از آنجایی که بیشتر والدین دوستان خوبی نیستند، نوجوانان دوستان دیگری پیدا می ‌کنند و آن دوستان، جای والدین را می گیرند. این دوستان اغلب توصیه‌ های نامناسبی را می ‌دهند، زیرا در شرایط مشابه با نوجوان شما هستند. بهترین شرایط این است که اگر نوجوانان شما مشکلی دارند، به شما مراجعه کنند. اما اگر فکر می کنید رئیس هستید، باید بدانید که هرگز به سراغ شما نمی آیند. اگر بر زندگی آنها مالکیت دارید، آنها شما را به عنوان دوست و هم صحبت انتخاب نمی کنند. پس از سنین پایین روی کیفیت ارتباط با نوجوان خود کار کنید و مطمئن شوید که بهترین دوست آنها هستید تا زمانی که آنها به سن 18 یا 20 سالگی برسند، شما باید این رفاقت را به دست آورید.

2-نوجوان را مسئول کنید

یکی از نکات مهم هنگام رفتار والدین با نوجوان این است که، با نوجوانان خود معامله نکنید! بلکه آنها را مسئول انجام کاری کنید. به عنوان مثال، یک ماه شهامت داشته باشید که درآمد ماهانه خود را به آنها بدهید و مسئولیت اداره خانه را به آنها بسپارید. خواهید دید، همه چیز به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. اگر واقعاً می خواهید کاری برای فرزندان خود انجام دهید، باید به آنها اجازه دهید مهارت های خود را گسترش دهند. این فقط بدن آنها نیست که در حال رشد است. پتانسیل های آن ها نیز در حال رشد می باشد. شما باید به آنها اجازه گسترش و ارتقاء توانمندی هایشان را بدهید، نه اینکه ببینید چگونه باید آنها را محدود کنید.

فکر نکنید که محدودیت روش خوبی برای کنترل زندگی است. مسئولیت، آنها را در مسیر درست قرار می دهد. فرزندانتان را طوری تربیت نکنید که آنها بچه های ضعیفی هستند و باید تا پانزده سالگی کاملا مراقب آنها باشید! اگر چنین باشد، آنها مثل بچه های کوچک رفتار می کنند، حتی وقتی دوازده، سیزده، پانزده سال دارند. این روزها خیلی از نوجوانان اینگونه هستند. اگر سعی کنید فرزندان خود را محدود کنید، مشکلات بزرگی خواهید داشت.

دوره والدین مشاور

3-از محدود کردن نوجوان دست بردارید!!

اگر پسر دارید، با یک نوع مشکل مواجه خواهید شد و اگر دختر دارید، مشکلات جور دیگری خود را نشان می دهد. فکر نکنید که محدودیت، روش خوبی برای کنترل زندگی است. مسئولیت، آنها را در مسیر درست قرار می دهد. همانطور که گفته شد، پول خود را به آنها بسپارید و به آنها بگویید که در این ماه، به مسائل خانه رسیدگی کنند. بگذارید یک ماه این روش را تجربه کنند. البته شما می توانید مقداری ذخیره نگه دارید، اما بگذارید بفهمند اگر پول را هدر دهند، فردا صبح، صبحانه ای در کار نخواهد بود. بهتر است در یک فضای محافظت شده و دوستانه، از والدین یاد بگیرند تا بیرون در خیابان و از دوستان بیاموزند.

4-از ستایش درماندگی دست بردارید!!

فرزندان شما در حال بزرگ شدن و ورود به دوره جوانی هستند؛ این باید یک رویداد شادی آور باشد. اما شما از بزرگ شدن آنها ناراحت هستید. متأسفانه دوران شیرخوارگی و کودکی را که مراحل درمانده زندگی است، دوست داریم. وقتی بچه ها کوچک هستند، درمانده هستند و در مورد همه چیز به شما وابسته می باشند. در نگاه نوجوانان، والدینی که هنوز به فکر خدمت کردن به فرزاندانشان هستند، چندان جالب نیست. از آنجایی که مردم عادت می ‌کنند فرزندانشان را موجوداتی درمانده بدانند، وقتی به سن نوجوانی می ‌رسند و شروع به ایستادن روی پای خود می‌ کنند، خطر را احساس خواهند کرد. اگر می‌خواهید فردی با اهمیت در این دوره از زندگی جدید فرزند نوجوان خود باشید، نباید محدودیت های مشخصی برای او داشته باشید. اگر هنوز هم می خواهید او را کنترل کنید، باید بدانید که او رغبتی به این کار ندارد. در ضمن محدودیت باعث می شود ارتباط با نوجوان سخت شده و در آینده با مشکلاتی روبه رو شوید.

ارتباط والدین با نوجوان

5-احساس مالکیت نوجوان را نداشته باشید

یکی از اشتباه ترین تفکر ها و رفتار والدین با نوجوان این است که حس مالکیت به فرزند خود دارند. این فکر را که فرزندتان متعلق به شماست کنار بگذارید. باید توجه داشته باشید که زندگی فرد دیگری، حتی اگر فرزند شما باشد متعلق به شما نیست! اگر نوجوان با شما بودن را انتخاب کرده است، لطفا آن را گرامی بدارید زیرا این یک اتفاق فوق العاده است. برای این واقعیت ارزش قائل شوید که زندگی دیگری انتخاب شده است که از طریق شما به وجود بیاید یا با شما و کنار شما ادامه پیدا کند. شما به هیچ وجه مالک آنها نیستید. اگر اکنون آن را درک نکنید، خیلی زود، اتفاقات آن را به شما میفهماند. اگر واقعاً می ‌خواهید بچه ‌هایتان را خوب تربیت کنید، اول از همه باید ببینید که آیا می ‌توانید کاری برای خودتان انجام دهید. هرکسی که می خواهد پدر و مادر شود باید یک آزمایش ساده انجام دهد. بنشینید و ببینید چه چیزی برای زندگی شما خوب نیست و چه چیزی برای شما مفید است. ایجاد تغییر در خودتان، باعث می شود تا بهترین راه های ارتباط با نوجوان را بیابید.

چطور می توان ارتباط با نوجوان را بهبود بخشید؟

همه چیز در مورد خودتان، از جمله رفتار، گفتار، شیوه ‌های عمل و عادت ‌های خودتان را بررسی کنید. اگر بتوانید او را در سه ماه تغییر دهید، پسر یا دخترتان را نیز با خردمندی اداره می ‌کنید. در غیر این صورت با مشاوره از یک روانشناس، راه حل های عملی را آموزش ببینید.

اطلاعات خود را از دوران نوجوانی بالا ببرید!

برای ایجاد ارتباط بهتر با پسر یا دخترتان، لازم است تا تکنیک های ارتباطی با آنها را بیاموزید و در خصوص این دوره حساس از زندگی آنها، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

صحبت کردن بیش از گوش دادن

بیشتر از آنکه صحبت کنید، گوش دهید.

سخنرانی ها هرگز جواب نمی دهند. هیچ کس آنها را دوست ندارد. پس هنگام ارتباط با نوجوان خود مانند: سخنران ها نباشید و مدام سخنرانی نکنید. نوجوانان می خواهند شنیده شوند حتی اگر با آنها موافق نباشید، آنها می خواهند بدانند که دیدگاه شان را درک می کنید و احساسات آنها را نادیده نخواهید گرفت. شما باید بیشتر از اینکه صحبت کنید به حرف نوجوانتان گوش دهید. بدیهی است که نوجوانان هنوز به راهنمایی شما نیاز دارند، اما والدین باید به شیوه ای بزرگسالانه تر، با بحث، مذاکره و تفاهم با آن رفتار کنند. هنگامی که صحبت می کنید، سعی کنید کوتاه و ساده  حرف بزنید و حرف های خود را تکرار نکنید.

همچنین سؤالات نوجوان خود را بشنوید. گاهی اوقات، اگر بتوانید به آنها کمک کنید تا از زوایای مختلف به مشکلات خود فکر نمایند، نوجوان شما خودش به تصمیم درست می ‌رسد، این دقیقا همان کاری است که شما باید به عنوان والدین به او آموزش دهید تا در بزرگسالی بتوانند آن را  انجام دهند.

به حداقل رساندن وضعیت های استرس زای نوجوان

وقتی قرار است در طول زندگی با مسائل بسیار جدی تری مواجه باشید، احساس همدردی به قرار ملاقات لغو شده نوجوان، بروز آکنه یا معلم بداخلاق، ممکن است برای شما چندان اهمیتی نداشته باشد. با این حال، اگر واقعاً می‌خواهید نوجوان خود را تشویق کنید تا با شما صحبت کند، باید تشخیص دهید که چه زمانی احساس می‌کند یک موقعیت اضطراری دارد. این چالش ها برای او، بسیار اهمیت دارد. ادراک متقابل، تفاوت بزرگی ایجاد می ‌کند. اگرچه ممکن است مشکلات آنها برای شما بی ‌اهمیت به نظر برسند، اما برای نوجوان شما، مانند رویدادهای مهم زندگی هستند. تلاش برای ارائه دیدگاه خود، فقط باعث می شود نوجوان شما احساس کند که آنها را درک نمی کنید.

اگرچه ممکن است دیدگاه شما به واقعیت نزدیک‌ تر باشد، اما گاهی رفتار والدین با نوجوان باعث می‌ شود، نوجوان شما احساس بی‌ اهمیتی، سوء تفاهم و انزوا کند. در عوض، به آنها کمک کنید تا راه حل هایی را برای مشکل خود، هر چند کوچک، ارائه دهند. این می تواند مهارت های حل مسئله آنها را بهبود بخشد و در عین حال، نگرانی را برای وضعیت خود ابراز نمایند.

عدم سرزنش نوجوان

عدم سرزنش نوجوان

یکی از آفات بهبود کیفیت در ارتباط با نوجوان، سرزنش و طعنه زدن است. اگر نوجوانتان با مشکلی به سراغ شما بیاید و شما به او بگویید که این تقصیر توست، فقط فرزندتان را از خود دور خواهید کرد. در این شرایط، به طور کامل مکالمه شما را متوقف می کند. اگر با موقعیتی مواجه شدید که نوجوان به شما می گوید از رفتار شخص دیگری ناراحت است، رفتار طرف مقابل را توجیه نکنید. در عوض، به سادگی به آنها گوش دهید تا احساسات خود را بیان کنند. اگر واقعاً احساس می ‌کنید که نوجوانتان مقصر است، سعی کنید برای راهنمایی غیر مستقیم او، سؤال متفاوتی بپرسید. مثلا بپرسید اگر می ‌توانستی این کار را دوباره تکرار کنی، آیا کاری متفاوت انجام می ‌دادی؟

عدم تایید و واکنش سریع !!

سریع ترین راه برای جلب نظر نوجوان، عدم ابراز نارضایتی، قضاوت یا وحشت والدین است. به یاد داشته باشید که نوجوانان، اغلب چیزهایی را برای ایجاد هیجان می گویند، اما لزوماً به این معنی نیست که آنها را ادامه خواهند داد. هر چه نوجوانتان به شما می گوید، آرام باشید. در واقع حفظ آرامش در رفتار والدین با نوجوان بسیار اثرگذار و کمک کننده خواهد بود.

قبل از اینکه حتی یک کلمه بگویید، روی شنیدن کامل داستان نوجوان خود و درک افکار او تمرکز کنید. سوال بپرسید تا نشان دهید که گوش می دهید و مطمئن شوید که کل داستان را می دانید. هنگامی که آماده به اشتراک گذاشتن نظر خود هستید، از به کار بردن جملاتی که با شما شروع می شوند، خودداری کنید.  این باعث می شود نوجوان شما حالت تدافعی پیدا کند. از جملات «من» برای بیان افکارتان استفاده کنید.

مراجعه به روانشناس

به نوجوان در حل مشکلاتش کمک کنید!

درست است که تماشای فرزندتان، هنگام مواجهه با مشکلی دشوار است، اما نباید مشکل را برای او حل کنید. برای اینکه آنها را برای بزرگسالی آماده کنید، باید اجازه دهید تا آنها یاد بگیرند که چگونه مشکلات را خودشان حل کنند. اگر مهارت های حل مسئله را به نوجوان خود آموزش نداده اید، وقت آن است که برای این کار اقدام کنید. به نوجوان خود اجازه دهید تا احساسات خود را بیان کند و به او کمک کنید تا راه حل های طوفان فکری را ارائه دهد.

دوره والدین مشاور

از روانشناس و متخصص کمک بگیرید!

در صورتی که احساس می کنید در ارتباط با نوجوان خود دچار چالش های جدی هستید و راه حل های مناسبی برای آن نمی یابید، می توانید از یک روانشناس و متخصص در این حوزه کمک بگیرید. آنچه مهم است، سلامت جسم و روح نوجوانی است که می خواهد در آینده، یک انسان مفید باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که چگونگی رفتار والدین با نوجوان می تواند در شکل گیری شخصیت او تاثیر مستقیم داشته باشد.

موانع ارتباط موثر با نوجوان

ارتباط موثر با نوجوان برای بسیاری از والدین دشوار است. برخی از موانعی که برای بهبود ارتباط والدین و فرزندان وجود دارد، عبارتند از:

  • عدم توجه درست به نوجوان در امور مختلف زندگی
  • عدم توجه به خواسته های نوجوان
  • مقایسه ی مداوم آن ها با سایرین
  • بازجویی کردن و پرسیدن سوالات مکرر از نوجوان
  • سرزنش کردن مداوم فرزندان
  • اهمیت ندادن به استقلال طلبی در نوجوان 
  • و …

با نوجوان عصبی چطور برخورد کنیم؟

یکی از چالش هایی که هر والدینی با آن مواجه می شود، پرخاشگری نوجوان است. اما با رویکردهای صحیح می‌ توان این موقعیت را مدیریت کرد. در ادامه چند راهنمایی برای برخورد مؤثر با نوجوانان عصبی آورده ایم.

  1. حفظ آرامش: در مواجهه با نوجوان عصبانی، خود را آرام و متمرکز نگه دارید. تنش و خشم ممکن است شما را به وضعیت ناپایداری تمایل دهد، اما سعی کنید آرام باقی بمانید.
  2. گوش دادن فعالانه: به نظرات و احساسات نوجوان توجه کنید و به او فرصت بدهید تا صحبت کند. شنیدن و درک مشکلات او می‌ تواند به تسکین و افزایش اعتماد او کمک کند.
  3. اظهار همدردی: نشان دادن همدردی و احساساتی بودن نسبت به نوجوان می‌ تواند او را تسکین دهد. با اظهار همدردی، او را درک کنید و به او نشان دهید که به مشکلاتش اهمیت می‌ دهید.
  4. کنترل خشم: توصیه می‌ شود که در برابر نوجوان عصبانی هیچگاه خشمگین و عصبانی نشوید. به جای آن، با حفظ آرامش خود، سعی کنید به او نشان دهید که مشکلاتش را جدی می‌ گیرید.
  5. ارائه راه حل‌ ها: پس از شنیدن مشکلات نوجوان، به او کمک کنید تا راه حل‌ های ممکن را بررسی کند. با همکاری به دنبال راهکارهای موثر برای مشکلاتش بگردید.
  6. احترام به حریم شخصی: به حریم شخصی نوجوان احترام بگذارید و بدانید که اجبار و تهدیدها می‌ تواند وضعیت را بدتر کند.

نهایتاً، در ارتباط با نوجوان عصبانی، بهتر است صبور بوده و رابطه احترام‌ آمیزی را حفظ کنید. به او فرصتی بدهید تا درک کند که شما به عنوان یک مشاور و حامی در کنار او هستید و آماده‌ اید تا به او کمک کنید.

معرفی دوره والدین مشاور

 

«سوالات متداول»

رفتار صحیح والدین با نوجوانان باید به چه صورتی باشد؟

1-دوست خوبی برای نوجوان باشید

2-نوجوان را مسئول کنید

3-از محدود کردن نوجوان دست بردارید

4-از ستایش درماندگی دست بردارید

5-احساس مالکیت نوجوان را نداشته باشید

چطور می توان روابط والدین و نوجوان را بهبود بخشید؟

1-اطلاعات خود را از دوران نوجوانی بالا ببرید

2-بیش تر از آنکه صحبت کنید گوش دهید

3-موقعیت های استرس زای نوجوان را به حداقل برسانید

4-هرگز نوجوان را سرزنش نکنید

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *