عوارض بی خوابی در نوجوانان و راه های مقابله با آن

بی خوابی در نوجوانان

همانطور که می دانید، این روز ها بی خوابی در نوجوانان یکی از نگرانی های بسیاری از والدین می باشد؛ زیرا بی خوابی در شب می تواند بازده کاری نوجوانان را در فعالیت های روزانه به مقدار زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات نوجوانان به دلیل بی خوابی شبانه و خواب آلودگی در مدرسه، با مشکلات جدی مواجه می شوند. حتی ممکن است به افت تحصیلی نوجوان منجر شود. بنابراین، درمان بی خوابی در شب باید جدی گرفته شود. شایان ذکر است، در دنیای مدرن امروزی، درمان بی خوابی، با توجه به پیشرفت علم پزشکی و گسترش تحقیقات، بسیار آسان تر و راحت تر صورت می پذیرد.

درمان بی خوابی شبانه، گاهی می تواند توسط خود نوجوانان انجام شود. البته، گاهی به دلیل پیچیدگی اختلال موجود، درمان بی خوابی جدی تر و دشوارتر خواهد بود که در این گونه مواقع باید به متخصص مراجعه شود.

منظور از بی خوابی در نوجوانان چیست؟

طبق گفته های یک روانشناس متخصص، نوجوانان، حتی زمانی که به اندازه کافی بخوابند ممکن است، گاهی اوقات، از کم خوابی رنج ببرند، یا قادر نباشند به راحتی در شب بخوابند! در واقع، وقتی بلوغ شروع می شود، ساعت بیولوژیکی نوجوانان به مقدار قابل توجهی تغییر می کند. همین امر، موجب می شود که آن ها به سختی صبح ها از خواب بیدار شوند. علاوه بر این، در این سن، زمان آزاد شدن هورمون های خواب کاملا به تاخیر می افتد.

کم خوابی و خستگی ناشی از آن
کم خوابی و عوارض آن

 شایان ذکر است، مجله های علمی و پزشکی در مورد بی خوابی در نوجوانان و اختلالات مربوط به آن در سرتاسر جهان، به سرعت در حال تکامل است، بنابراین، اگر نوجوان شما یکی از علائم زیر را دارد، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا نوجوان شما را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

  • به سختی به خواب رفتن یا به صورت مداوم در طول شب بیدار شدن
  • خیلی زود از خواب بیدار شدن
  • افسردگی و پرخاشگری
  • عدم تمرکز صحیح

عوارض بی خوابی

مطالعات و تحقیقات منتشر شده در مورد عوارض بی خوابی در نوجوانان، نشان می دهد که نوجوانان مبتلا به بی خوابی بیشتر در معرض بیماری های قلبی، فشار خون بالا، چاقی، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، تشنج، سردرگمی، نا امیدی و بی هدفی نوجوان، افت تمرکز و حافظه، افسردگی، عصبانیت، اختلالات اضطرابی، قانون شکنی و رفتارهای ضد اجتماعی هستند. علاوه بر این، این مطالعه که بر روی بیش از 400 دانش آموز در استرالیای جنوبی انجام شد، نشان می دهد که درمان زود هنگام بی خوابی نوجوانان می تواند از افسردگی و بیماری های دیگر، مانند: مشکلات ذهنی، هیجانی و رفتاری به مقدار زیادی در آینده جلوگیری کند.

دلایل بی خوابی در نوجوانان

  • بهتر است بدانید که تغییرات هورمون ها در نوجوانان، میل به بیدار ماندن آن ها را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد که همین امر منجر به تغییر شروع خواب و تاخیر در بیداری آن ها می گردد.
  • وجود بیماری های جسمی حاد یا بیماری های مزمن و انواع بیماری های عصبی و همچنین مصرف برخی داروها، مانند: آنتی هیستامین ها و آنتی بیوتیک ها، اختلالات روانی و رفتاری، ژنتیک و تیپ شخصیتی می توانند از عواملی باشند که الگوی خواب طبیعی را مختل می کنند.
  • یکی از رایج ترین علل بی خوابی در نوجوانان، سندرم تاخیر در خواب می باشد. در واقع، افراد مبتلا به این سندرم دائماً، شب ها دیر وقت می خوابند و صبح ها نیز خیلی دیر از خواب بیدار می شوند. بنابراین، تکنیک های زیادی از جمله: فتوتراپی، کرونوتراپی و دارو درمانی وجود دارد که به افراد کمک می کنند الگوی خواب طبیعی را داشته باشند.
  • مسائل مدرسه، مالی، خانواده و سلامتی، می تواند ذهن نوجوانان را در شب فعال نگه دارد و خواب را برای آن ها دشوار کند. علاوه بر این، رویدادهای استرس زا، از جمله: بیماری یا مرگ یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده و غیره، می تواند منجر به اختلال خواب شود.
دلایل بی خوابی در نوجوانان
دلایل بی خوابی در نوجوانان

درمان کم خوابی و بی خوابی در نوجوانان

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط تیم پزشکی آمریکا، نوجوانان باید حداقل 8 الی 9 ساعت خواب مفید و بهینه داشته باشند تا بتوانند عملکرد بهتری در طول روز، برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشند. بنابراین، اگر شما نوجوان هستید و از مشکل کم خوابی رنج می برید، پیشنهاد می کنیم، المان هایی که در بخش زیر ارائه شده است را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

  • بهداشت خواب

در واقع، بهداشت خواب، رفتاری است که به نوجوانان کمک می کند راحت تر به خواب رفته و کیفیت خواب بهتری را تجربه کنند. بنابراین، راه حل بعدی، نهادینه کردن هر چه بیشتر این رفتارها در فرد و کل اعضای خانواده می باشد. برخی از پارامتر های بهداشت خواب را که نوجوانان باید رعایت کنند، در بخش زیر لیست کرده ایم؛ که عبارتند از:

  1. نوجوانان باید مصرف کافئین را به حداقل برسانند و بعد از ظهر، نوشیدنی های کافئین دار ننوشند.
  2. از نوشیدن الکل و مصرف دخانیات جدا پرهیز کنند.
  3. یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از کامپیوتر و تلفن همراه و غیره استفاده نکنند.
  4. تایم چرت روزانه خود را کوتاه تر کنند.
  5. نوجوانان، هر شب باید در یک ساعت منظم بخوابند.
  6. چند ساعت قبل از خواب، به هیچ عنوان ورزش یا فعالیت های سنگین نداشته باشند.
  7. بهتر است 20 دقیقه قبل از خواب دوش بگیرند.
  8. موسیقی آرام بخش گوش دهند.
  • تغذیه

برای درمان بی خوابی در نوجوانان، اشخاص باید در وعده شام از خوردن غذا های سنگین، مانند: آبگوشت یا کباب و غیره خوداری کنند. در واقع، از غذاهایی که حاوی سبزیجات می باشد، باید به اندازه بهینه در وعده شام استفاده کنند. علاوه بر این، نوجوانان باید غذاهای رطوبت دار را، مانند: سوپ و غیره در وعده های غذایی خود بگنجانند. شایان ذکر است، برای درمان بی خوابی، نوجوانان نباید گرسنه به رختخواب بروند.

  • فعالیت بدنی

یکی دیگر از راه های درمان بی خوابی در نوجوانان، داشتن فعالیت بدنی است. چندین مطالعه، رابطه مثبت و مستقیمی را بین فعالیت های بدنی و خواب خوب پیدا کرده اند. حتی، برخی دریافته اند که افرادی که در طول روز در معرض نور خورشید هستند، شب ها بهتر می خوابند. بنابراین، والدین باید نوجوانان را تشویق کنند تا در طول روز فعال باشند. فعالیت هایی مانند: دویدن، دوچرخه سواری و اروبیک نه تنها خلق و خوی آن ها را بهبود می بخشد، بلکه باعث می شود نوجوان به مقدار زیادی خسته شود و همچنین به او این امکان را می دهد تا شب به موقع بخوابد.

ورزش یکی از راه های موثر در بهبود بی خوابی
ورزش کردن راهی برای درمان بی خوابی
  • مدیتیشن

یکی دیگر از راه های موثر برای درمان بی خوابی در نوجوانان ، مدیتیشن است. مطالعات و بررسی های اخیر، ثابت کرده اند که اشخاصی که به طور منظم مدیتیشن می کنند تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب آنها، در کوتاه مدت و بلند مدت، ظاهر شده است.

 علاوه بر این، مدیتیشن، استرس و نشخوار فکری اشخاص را به مقدار گسترده ایی کاهش می دهد و تمرکز را بهبود می بخشد؛ زیرا مدیتیشن، ذهن اشخاص را از زمان گذشته و آینده، به زمان حال می آورد و باعث آرامش روحی و روانی آن ها می شود. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، ما شما را تشویق می کنیم که برنامه ای برای استفاده از مدیتیشن، نه فقط برای نوجوانان، بلکه برای کل خانواده ایجاد کنید.

  • حذف برخی وسایل از اتاق خواب

همانطور که باید تلفن همراه خود را از اتاق خواب نوجوان دور نگه دارید، باید حواس پرتی را نیز از محیط خواب نوجوان خود حذف کنید. در واقع، اتاق خواب آن ها باید ساکت باشد. برخی از نوجوانان درخشش ملایم نور چراغ را ترجیح می دهند، برخی دیگر نه. بنابراین، این کار را طبق سلیقه و عادت نوجوان خود انجام دهید. در نهایت، خانه خود را ساکت نگه دارید و تلویزیون را در ساعت مشخصی در شب خاموش کنید و اگر حیوان خانگی شلوغی دارید، آن را در این زمان از اتاق نوجوان دور نگه دارید.

سخن پایانی

همانطور که مستحضر هستید، در این مقاله، به بی خوابی در نوجوانان و درمان های آن، مانند: بهداشت خواب، مدیتیشن، تغذیه، فعالیت بدنی و غیره پرداختیم تا دغدغه و چالش های بسیاری از نوجوانان و والدین آن ها را برطرف کنیم. علاوه بر این، اگر اشخاصی که تمام موارد ذکر شده در بخش فوق را انجام داده اند و مشکل آن ها هنوز حل نشده است، حتما به متخصص روان پزشک مراجعه کنند.

منبع: kidshealth

پناه سبز

سوالات متداول

  • بی خوابی نوجوانان چه عوارضی دارد؟

نوجوانان مبتلا به بی خوابی بیشتر در معرض بیماری های قلبی، فشار خون بالا، چاقی، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، تشنج، سردرگمی و نا امیدی، افت تمرکز و حافظه، افسردگی، عصبانیت، اختلالات اضطرابی، قانون شکنی و رفتارهای ضد اجتماعی هستند.

  • برای درمان بی خوابی در نوجوانان چه کارهایی می توان انجام داد؟

از جمله راهکارهای درمان بی خوابی در نوجوانان می توان به: مدیتیشن، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، رعایت بهداشت خواب و حذف برخی وسایل از اتاق خواب اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *