راه های افزایش خلاقیت در نوجوانان

خلاقیت در نوجوانان

همانطور که مستحضر هستید، خلاقیت در نوجوانان در دنیای مدرنیته امروز که رقابت در آن، هر روز شدیدتر و گسترده تر می شود بسیار مهم و ضروری می باشد. در واقع، دانستن اینکه چگونه نوجوانان خلاق باشند می تواند به آن ها کمک کند از یکنواختی زندگی روزمره و محیط اطراف خود فاصله بگیرند و خود را برای یادگیری چیزهای جدید آماده کنند. بنابراین، اگر نوجوانان یا کودکان شما ذاتا خلاق نیستند، اصلا نگران نباشید فقط پارامترها و دستورالعمل هایی را که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت را در ارتباط با نوجوان خود دنبال کنید.

تفکر خلاق در نوجوانان

در واقع، تفکر خلاق، نوعی توانایی ذهنی می باشد که نوجوان را قادر می سازد بین معانی مختلف، پیوستگی های جدید و کار ساز ایجاد کند. علاوه بر این، چیزی که کاملاً نامربوط به نظر می رسد می تواند پس از شکستن محدودیت های فکری برای یک فرد، معنادار ترسیم شود. شایان ذکر است، مهارت ‌های تفکر خلاق در مهارت‌های اعتماد به نفس، حل مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباط مؤثر و غیره استفاده می گردد؛ همچنین، این مهارت ها می‌تواند افراد را برای ارائه راه‌حل‌های جدید و خارق العاده توانمند کند. خلاقیت در نوجوانان، توانایی جرأت متفاوت بودن را در شخص بیدار می کند.

تفکر خلاق در نوجوانان
تفکر خلاق

 این گونه تفکر، وقایع را مجدداً چارچوب بندی می سازد و به افراد کمک می کند متفاوت فکر و عمل کنند. تفکر خلاق می تواند به دانش آموزان مهارت های زیادی یاد بدهد. مهم ترین آنها عبارتند از:

  • تفکر انعطاف پذیر در مورد موقعیت ها و رویدادها
  • تصمیم گیری بدون محدودیت فکری
  • توانایی دیدن مشکلات به روش های جدید
  • از تجربیات قبلی درس گرفتن و آنها را در مسائل جدید به کار بردن
  • مشکلات را به روش های جدید و غیر متعارف حل کردن
  • چیزی منحصر به فرد به وجود آوردن
  • دید باز داشتن نسبت به مشکلات، موقعیت ها و افرادی که متفاوت هستند.

چند راه برای افزایش خلاقیت در نوجوانان

جالب است بدانید که برخی از نوجوانان به طور طبیعی خلاق هستند. این اشخاص به صورت ذاتی، توانایی حل مسائل و تصمیم گیری در امور و کارهای خود را دارند. اگر به آن دسته از افراد تعلق دارید، باید بگوییم، خیلی خوش شانس هستید. اما حتی اگر در آن دسته قرار نگیرید، ما چندین راه کار و تکنیک ارائه خواهیم داد که به خلاقیت شما عزیزان کمک زیادی خواهد کرد.

  • خرید کتاب ها و مجله های آموزشی

در واقع، کتاب ها و مجله های آموزشی، خلاقیت را به طور مستقیم و هدفمند تحت الشعاع قرار می دهند؛ علاوه بر این، اکثر این کتاب ها تمرین های خلاقانه ای را با هدف بهبود توانایی های فکری و شخصی ارائه می دهند. خواندن این کتاب ها می تواند به نوجوانان کمک کند تا با ایده ها و فضاهای مختلف آشنا شوند و برای هر موقعیتی آمادگی داشته باشند.

استفاده از کتاب ها و فیلم های آموزشی
کتاب ها و فیلم های آموزشی
  • مشورت گرفتن از نوجوان در مسائل مختلف

یکی از پارامترهایی که به رشد خلاقیت در نوجوانان کمک زیادی می کند، اجازه دادن به آن ها برای بیان نظرات خود در مورد مسائل مختلف خانوادگی می باشد. این کار، نه تنها باعث افزایش خلاقیت می شود، بلکه، اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان را نیز بسیار بالا می برد. علاوه بر این، والدین ممکن است نظر نوجوانان را دوست نداشته باشند اما باید به نظر آن ها احترام بگذارند. مهم است که افراد، مهارت های مختلف را در کنار هم کسب کنند.

یکی از مهارت های کلیدی که باید در کنار تفکر خلاق به نوجوانان آموزش داده شود، تفکر انتقادی و منطق در مکالمات است. والدین و فرزندان با تسلط بر این مهارت می توانند از تفکر انتقادی و منطق برای ارائه نظرات مختلف استفاده کرده و سپس به راحتی به بحث و گفتگو بپردازند و بهترین راه حل را انتخاب کنند.

  • تحسین و تشویق کردن

یکی از نیازهای اساسی و بنیادین نوجوانان، تشویق به فعالیت می باشد. این کار تا حد زیادی به سمت تکرار رفتار مثبت و افزایش خلاقیت در نوجوانان می رود. هنگام تشویق نوجوانان، باید اقدامات و دستاوردهای آن ها را تحسین کنید، نه خودشان را؛ به عنوان مثال: برای رشد و پرورش خلاقیت در کلاس درس، فعالیت های گروهی و فرآیندهای کار تیمی باید در اولویت قرار گیرند؛ زیرا این کار تاثیر زیادی در رشد خلاقیت نوجوانان خواهد داشت.

  • رمان و فیلم های ماجراجویی

بهتر است بدانید که تخیل برای شکل گیری خلاقیت در نوجوانان، بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع، ماجراجویی و سفر به دنیای ناشناخته ها، یکی از المان های رشد تخیل و خلاقیت است. وقتی نوجوانان کتاب های ماجراجویی می خوانند، به راحتی می توانند موقعیت های مختلف غیرممکن را تصور کنند و ایده های جدیدی برای رویدادهای آینده داشته باشند.

شرکت دادن نوجوان در کلاس های آموزشی
شرکت نوجوان در کلاس های مختلف
  • در کلاس‌هایی متفاوت شرکت کنید

اگر یادگیری و آموزش برای شما اهمیت دارد، باید در کلاس های مختلف آموزشی شرکت کنید. حضور در دوره ها و آموزش های مختلف، باعث تقویت خلاقیت در نوجوانان و افزایش ایده پردازی می شود. فرقی نمی کند کلاس شما نقاشی باشد یا برنامه نویسی؛ با ایده های جدیدی روبرو می شوید که تفکر تحلیلی شما را بهبود می بخشد. همچنین، با شرکت در دوره های جدید، بر نقاط قوت و ضعف خود تسلط پیدا می کنید و دانش خود را در مورد شخصیت و مهارت های فردی خود گسترش خواهید داد.

  • ورزش کنید

ورزش کردن برای داشتن ذهنی باز و خلاق، بسیار ضروری و مهم است؛ زیرا با انجام دادن یوگا، اروبیک و غیره، شخص به آرامش روحی و روانی می رسد. همین امر به مرور زمان، منجر به ایده پردازی و شکل گیری خلاقیت در نوجوانان می شود؛ علاوه بر این، ورزش نوعی استراحت و غذای ذهن به حساب می آید که غیرمستقیم اشخاص را در مسیر خلاقیت قرار می‌دهد.

  • زیاد سفر بروید

اگر می‌خواهید ذهنتان خلاق و فعال باشد و همیشه ایده‌های جدیدی به ذهنتان خطور کند، باید تغذیه‌ای را که نیاز دارد به آن بدهید. در واقع، هر چه بیشتر ببینید، تجربه و سفر کنید، مغزتان قوی‌تر می‌شود؛ علاوه بر این، با سفر کردن، گنجینه ای از هر بو، طعم و فرهنگ و غیره را تجربه خواهید کرد. این، انعطاف پذیری شناختی شما را افزایش می دهد و دانستن دیدگاه های جدید و متفاوت، خلاقیت مغز شما را بالا می برد. شایان ذکر است، در سفر حتما به فرهنگ های افراد و مناطق مختلف توجه داشته باشید و سعی کنید دیدگاه های مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. این دقت و بررسی به خلاقیت شما اجازه شکوفا شدن می دهد.

افزایش خلاقیت
افزایش خلاقیت

سخن پایانی

در این مقاله به خلاقیت در نوجوانان پرداختیم و تکنیک هایی مانند: خرید کتاب ها و مجله های آموزشی، تحسین و تشویق کردن، ورزش، مسافرت رفتن و غیره برای افزایش خلاقیت ارائه دادیم تا نوجوانان عزیز بتوانند مهارت و تخصص های منحصر به فردی از جمله: حل کردن مسائل، تصمیم گیری و ارتباط موثر را یاد بگیرند و در زندگی شخصی خود از آن ها استفاده کنند.

منبع: middleearthnj

پناه سبز

سوالات متداول

  • تفکر خلاق به چه معنا است؟

تفکر خلاق، نوعی توانایی ذهنی می باشد که نوجوان را قادر می سازد بین معانی مختلف، پیوستگی های جدید و کار ساز ایجاد کند. علاوه بر این، چیزی که کاملاً نامربوط به نظر می رسد می تواند پس از شکستن محدودیت های فکری برای یک فرد، معنادار ترسیم شود. شایان ذکر است، مهارت ‌های تفکر خلاق در مهارت‌های اعتماد به نفس، حل مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباط مؤثر و غیره استفاده می گردد؛ همچنین، این مهارت ها می‌تواند افراد را برای ارائه راه‌حل‌های جدید و خارق العاده توانمند کند. خلاقیت در نوجوانان، توانایی جرأت متفاوت بودن را در شخص بیدار می کند.

  • برای افزایش خلاقیت در نوجوانان چه راهکارهایی وجود دارد؟

والدین در ارتباط با نوجوان خود می توانند با در نظر گرفتن برخی شرایط باعث افزایش خلاقیت در نوجوان شوند. این راهکارها عبارتند از: خرید کتاب و مجله های آموزشی، تحسین و تشویق کردن، زیاد سفر رفتن، تشویق نوجوان به ورزش کردن، نام نویسی نوجوان در کلاس های مختلف، نظر گرفتن از نوجوان درباره مسائل مختلف.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *