دلایل خودکشی نوجوانان و راه های پیشگیری از آن

خودکشی نوجوانان و دلایل آن

دختران و پسران در سنین نوجوانی در معرض خطر خودکشی قرار دارند. بنابراین، باید در دوران نوجوانی به اوضاع روانی و رفتاری فرزند خود توجه زیادی داشته باشید. فاکتورهای مختلفی باعث خودکشی نوجوانان می شوند. در این مطلب به بررسی عوامل موثر بر خودکشی و روش های پیشگیری از آن می پردازیم.

دلایل خودکشی نوجوانان

دوران نوجوانی دوران پر استرسی است. نوجوانان با تغییراتی مانند تغییر در افکار و احساسات مواجه خواهند شد. این موضوع می تواند زمینه ساز خودکشی باشد. نوجوانان به دلایل مختلف به سراغ خودکشی می روند. آیا شما نیز با این دلایل آشنایی دارید؟ در این بخش، اطلاعاتی درباره دلایل خودکشی نوجوانان در اختیار شما قرار می دهیم.

       1.مشکلات روانی

برخی از نوجوانان به اختلالاتی مانند بیش فعالی، استرس و اضطراب، افسردگی و اختلال دو قطبی مبتلا هستند. این اختلالات باعث می شوند که نوجوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار گیرند.‏ اگر فرزند نوجوان شما دارای علائم اختلالات روانی است باید بیشتر از آن ها مراقبت کنید تا به سراغ خودکشی نروند. ‏این علائم معمولاً شامل مواردی از قبیل تغییر خلق، تغییرات اشتها، از دست دادن علاقه به انجام امور، ‏خستگی مفرط و… می شوند.

دلایل خودکشی در نوجوانان
چرا نوجوانان به خودکشی فکر می کنند؟

      2. مسائل درسی

یکی از دلایلی که می تواند باعث خودکشی نوجوانان شود، افت تحصیلی نوجوان است. گاهی اوقات خانواده ها ‏انتظارات تحصیلی نا به جایی از فرزند خود دارند. این موضوع سبب می گردد که نوجوان به دلیل عدم به دست آوردن ‏تحسین والدین، به سراغ انجام اقداماتی مانند خودکشی برود. بیشتر نوجوانان در دوران طلایی کنکور به ‏خودکشی می اندیشند. دلیل خودکشی آن ها نیز عدم دستیابی به رتبه دلخواه در کنکور است. نرسیدن به ‏جایگاه و رتبه دلخواه می تواند باعث شود که نوجوان خودکشی را انتخاب کند.‏

     3. مصرف الکل و دخانیات

مصرف دخانیات و الکل می تواند احتمال خودکشی نوجوانان را افزایش دهد. اعتیاد نوجوان او را  بیشتر در معرض رفتارهای پرخاشگرانه و ابتلا به افسردگی قرار می دهد. چرا که این بیماری ها بر ‏خلق و خوی فرد تاثیر می گذارند.‏

    4. مشکلات خانوادگی

یکی از فاکتورهایی که باعث خودکشی نوجوان می شود، مشکلات خانوادگی است. اگر روابط بین والدین یا رفتار والدین با نوجوان سرد باشد، باعث گرایش او به خودکشی می شود. مسائل خانوادگی زیادی وجود دارند که می توانند باعث افزایش خطر خودکشی در نوجوانان شوند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهند که وقتی یکی از اعضای خانواده بر اثر خودکشی از دست می رود، سایر اعضای آن خانواده احتمال بیشتری دارد که به سراغ این اقدام بروند.

جدایی از عزیزان به دلیل مرگ، طلاق، اعزام به خدمت، تبعید، حبس و عوامل دیگر می ‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی شود که ممکن است سبب افزایش احتمال خودکشی گردد. مطالعات نشان داده اند که نوجوانانی که در پرورشگاه بزرگ شده اند، بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار خواهند گرفت.

نا امیدی و ناراحتی نشانه ای از مشکلات نوجوان
مشکلات روحی و رفتاری نوجوان

     5. مسائل جنسی

تجاوز و مسائل جنسی یکی از مشکلاتی است که باعث اقدام به خودکشی نوجوانان می شود. نوجوانانی که با این مشکل مواجه گردیده اند، دچار افسردگی و اختلال استرس پس از ضربه می شوند. این اختلالات می توانند زمینه ساز انجام اقداماتی مانند خودکشی توسط نوجوانان گردند. در ضمن به عنوان والدین آموزش مسائل جنسی به نوجوانان را جدی بگیرید.

    6. مشکلات رفتاری

نوجوانانی که خشم شدید را تجربه می کنند یا سابقه رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی دارند با خطر بیشتری برای خودکشی رو به رو هستند.

والدین با چه راهکارهایی می توانند از خودکشی نوجوانان جلوگیری کنند؟

والدین و اعضای خانواده می توانند به نوجوانان کمک کنند تا با شرایط دشوار کنار بیایند. در این بخش به بررسی راه هایی می پردازیم که والدین می توانند برای پیشگیری از خودکشی نوجوانان انجام دهند.

        1.گوش کنید، حتی زمانی که فرزندتان صحبت نمی کند.

اگر می خواهید از خودکشی نوجوانان جلوگیری کنید باید به حالات رفتاری و روانی آن ها توجه نمایید. شما باید در صورت مشاهده علائمی مانند تغییر در الگوی خواب، تغییرات اشتها و… در نوجوانان با آن ها حرف بزنید. حتی اگر فرزند شما صحبت نمی کند باید علاقه و تمایل خود را به صحبت کردن با وی نشان دهید.

کمک و حمایت والدین از نوجوان
همدلی و حمایت از نوجوان

        2. فرزند شما نیز ممکن است که خودکشی کند.

توجه داشته باشید که ممکن است فرزند شما با خطرات خودکشی رو به رو باشد که هنوز به آن فکر نکرده اید. بسیاری از والدین تصور می کنند که این اتفاق برای فرزند آن ها رخ نمی دهد. متاسفانه باید گفت که هر نوجوانی ممکن است که اقدام به خودکشی نماید.

متاسفانه هر ساله شاهد خودکشی نوجوانان از هر نژاد، قومیت، سطح درآمد و پیشینه اجتماعی هستیم. در واقع، خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین جوانان 10 تا 24 سال است. بنابراین، باید بدانید که فرزند نوجوان شما نیز احتمالا به خودکشی گرایش پیدا خواهد کرد.

       3. با همدلی و درک متقابل پاسخ دهید.

وقتی فرزند شما درباره خودکشی صحبت می کند یا مطلبی می نویسد، ممکن است شوکه یا عصبانی شوید. حتی شما ممکن است بخواهید آنچه را که می بینید انکار کرده یا با فرزندتان بحث کنید. این احساسات طبیعی هستند. اما مهم است که قبل از هر چیز بر نیازهای فرزند خود تمرکز نمایید. هدف شما ایجاد فضای امنی است که نوجوان بتواند با شما بدون قضاوت و سرزنش صحبت کند.

       4. از نوجوان حمایت عاطفی کنید.

یکی از کارهایی که برای پیشگیری از خودکشی نوجوانان باید انجام دهید، حمایت عاطفی است. شما باید عشق و محبت خود را به نوجوان ابراز نمایید. عشق بی قید و شرط خود را به آن ها یادآوری کنید. زمان آن رسیده که نشان دهید به فرزند خود چقدر اهمیت می دهید. همچنین از اهمیت افزایش عزت نفس در نوجوانان غافل نشوید.

ارائه راهکار به نوجوانان
با نوجوان خود صحبت کنید و به او راهکار پیشنهاد دهید

       5. انجام ورزش را به نوجوان پیشنهاد کنید.

فعالیت بدنی می تواند باعث بهبود سلامت روان و کاهش خطر خودکشی نوجوانان شود. شما می توانید برای جلوگیری از خودکشی، انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، ثبت نام در باشگاه یا کلاس ورزشی را به نوجوانان پیشنهاد دهید. ورزش با تحریک تولید اندورفین، خلق و خوی نوجوان خود را بهبود می بخشد. اندورفین ها مواد طبیعی در مغز و بدن هستند که به کاهش استرس کمک می کنند.

 به علاوه، ورزش باعث افزایش سطح سروتونین می شود که در بهبود خلق و خو نقش دارد. کارشناسان توصیه می کنند که 2 تا 5 بار در هفته بین 30 تا 40 دقیقه ورزش کنید. هر نوع ورزشی مفید و موثر خواهد بود. انتخاب نوع فعالیت ورزشی را به خود نوجوان بسپارید.

سخن پایانی

نوجوانی دورانی بسیار حساس است. نوجوانان در این دوره بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار می گیرند. مسائل درسی، جنسی، خانوادگی، رفتاری و روانی جزء مشکلات زمینه ساز خودکشی نوجوانان به حساب می آیند. به عنوان والدین می توانند با ارائه توصیه ها و اقداماتی، از خودکشی در نوجوانان جلوگیری کنند. اگر به سلامت فرزند خود اهمیت می دهید، بهتر است در زمینه خودکشی نوجوان با رواشناس مشورت نمایید. شما می توانید با توجه به راهکارهای ارائه شده توسط روانشناس، مانع از اقدام به خودکشی نوجوان خود شوید.

منبع: healthychildren

پناه سبز

سوالات متداول

  • خودکشی نوجوانان چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

دلایل مختلفی همچون اعتیاد نوجوان، مشکلات روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات درسی، مشکلات رفتاری و جنسی می تواند نوجوانان را به خودکشی تشویق کند.

  • والدین چگونه می توانند از خودکشی نوجوان خود جلوگیری کنند؟

والدین با انجام برخی از کارها می توانند احتمال خودکشی در فرزند خود را کاهش دهند. این راهکارها عبارتند از: همدلی و درک کردن نوجوان، گوش دادن به نوجوان، حمایت از فرزند خود، ابراز محبت، پیشنهاد تفریحات سالم به نوجوان و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *