آموزش مسائل جنسی به نوجوان + مشکلات بلوغ در نوجوان

آموزش مسائل جنسی

نوجوانان امروزی در جامعه ‌ای زندگی می کنند که در معرض رفتارهای جنسی هستند. این مسئله موضوعی بسیار چالش برانگیز تر از آن چیزی است که از ذهن شما می گذرد. زیرا نوجوانی مرحله بسیار مهم و پرهیجان است. در ابتدا لازم است، صبرتان را بالا ببرید و برای فرزندان نوجوانتان بستری مطمئن فراهم کنید تا بتوانند آزادانه عقایدشان را بیان کنند. علاوه بر این، سعی کنید همیشه اطلاعات مربوط به آموزش مسائل جنسی به نوجوان را از یک منبع قابل اعتماد دریافت کنید. تا فرزندانتان مطالب گمراه ‌کننده را از دوستان، مجلات یا وب‌ سایت‌ها دریافت نکنند. آموزش مسائل جنسی به طور کلی در کلاس بهداشت مدارس پوشش داده می شود، اما قطعا همه مسائل جنسی در کلاس یا مدرسه مطرح نمی شود، اینجاست که شما باید وارد عمل شوید.

محل مناسب برای آموزش نوجوان نسبت به مسائل جنسی کجاست؟

آموزش مسائل جنسی به نوجوان باید علاوه بر مدرسه در خانه نیز انجام شود. شاید این موضوع برای شما جالب نباشد. اما درحقیقت این آموزش وظیفه والدین است. با برقراری و بهبود ارتباط با نوجوان خود، می توانید زمینه را برای یک زندگی جنسی سالم فراهم کنید. والدین آگاه برای آموزش جنسی به نوجوانان دانش و مهارت های لازم را به او یاد می دهند تا نوجوانان برای یک  زندگی با سلامت جنسی خوب آماده شوند. به این ترتیب نوجوانان یاد می گیرند تا چگونه با یکدیگر روابط سالم تری داشته باشند، تصمیمات آگاهانه در مورد رابطه جنسی بگیرند. به طور انتقادی در مورد جهان فکر کنند، و خودشان را همانطور که هستند دوست داشته باشند.

صحبت کردن والدین با نوجوان در مورد مسائل جنسی

چگونه صحبت درباره مسائل جنسی را با فرزندان خود شروع کنیم؟

در ابتدا شما می توانید، در حالی که مشغول دیدن برنامه های تلویزیونی هستید یا در مورد یکی از دوستان خانواده تان که باردار است، شروع به صحبت با فرزندان نمائید. وقتی با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی صحبت می کنید، اگر احیانا چیز مهمی را فراموش کردید، یا نتوانستید در هنگام پرسش و پاسخ از فرزند خود، در لحظه تصمیم بگیرید، از ادامه آموزش مسائل جنسی به نوجوان صرف نظر نمائید. از سوی دیگر، آنها قرار نیست 12 ساعت از وقت خود را برای رکورد شکنی در “طولانی ترین گفتگوی شرم آور در تاریخ نوجوانان” به شما اختصاص دهند. قبل از صحبت با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی، به دنبال منابع اطلاعاتی قوی و معتبر باشید و آنها را در دسترس فرزندان قرار دهید. با یک سخنرانی خوب شروع کنید و پس از آن، اطلاعات مکتوب (متناسب با سن آنها) را در مورد تمایلات جنسی به آنها ارائه دهید.

سپس مطالب را با آنها در میان بگذارید. به جای استفاده از ادبیات سخت آموزشی به عنوان مقدمه، خیلی راحت با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. به طور قطعی فرزند شما سعی می کند زمان گفتگو را تمام کند، اگر در گوشه ای بنشیند و بیش از حد سرش را به نشانه موافقت تکان دهد، این نشان می دهد منتظر زودتر تمام شدن صحبت های آموزش مسائل جنسی است و از خجالت سعی می کند در جایی پنهان شود. شما به عنوان والدین آنها، لحن صحبت را به گونه ای به کار ببرید تا به نوجوان شما این امکان را بدهد موضوعات مربوطه را مطرح کنند یا سؤالاتی را که به ذهن آنها می رسد، بتوانند بپرسند. این مسئله خیلی اهمیت دارد که صرفا روی اطلاعات از قبل آماده شده خود تمرکز نکنید. به زمزمه ها یا غرغرهای نوجوان خود نیز توجه داشته باشید.

نوجوان بالغ

مشکلات و مسائل بلوغ نوجوانان چیست؟

در حین آموزش مسائل جنسی به نوجوان  باید به این نکته دقت داشته باشید که بلوغ در اثر تغییرات هورمونی، فیزیکی و عاطفی به وجود می آید. به طور متوسط، بلوغ در دختران بین 8 تا 13 سالگی و در پسران بین 9 تا 14 سالگی آغاز می شود. گاهی اوقات، بلوغ ممکن است زودتر یا دیرتر از حد معمول رخ دهد. علاوه بر این، در اندام‌ های تناسلی دختران تخمدان‌ ها رشد می‌ کند و می‌ تواند ترشح اولیه استروژن (هورمون جنسی زنانه) یا آندروژن (هورمون جنسی مردانه) را تحریک کنند و باعث بلوغ زودرس شوند. علائم بلوغ زودرس در دختران شامل: رشد سینه ها، رشد موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل، شروع قاعدگی زنانه و توقف رشد قد آنها زودتر از موعد می باشد.

علائم بلوغ زودرس در پسران شامل بزرگ شدن آلت تناسلی و بیضه ها، رویش موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل، موی صورت، نعوظ خود به خود، رشد سریع آکنه، عمیق شدن صدا و بدخلقی ناشی از تغییرات هورمونی، پرخاشگری زودهنگام  می شود. از طرفی علائمی که نشان می دهد نوجوان با بلوغ تاخیری مواجه است. در دختران شامل موارد زیر می باشد: عدم رشد سینه تا سن 13 سالگی، بیش از پنج سال فاصله بین رشد سینه و دوره قاعدگی، کمبود موهای ناحیه تناسلی در سن 14 سالگی، عدم شروع قاعدگی تا سن 16 سالگی و در پسران: عدم بزرگ شدن بیضه تا سن 14 سالگی، کمبود موهای ناحیه تناسلی تا سن 15 سالگی، تاخیر بیش از پنج سال از سن بلوغ برای بزرگ شدن کامل دستگاه تناسلی.

[elementor-template id=”5293″]

برخورد والدین با نیازهای جنسی نوجوان باید چگونه باشد؟

وقتی در خصوص آموزش مسائل جنسی به نوجوان صحبت می کنید، سعی کنید مکالمه به بازجویی تبدیل نشود. اگر با سوالات تهاجمی پیش بروید، با دروغ، سکوت یا خصومت آشکار فرزندان خود مواجه خواهید شد. اما در حالت طبیعی، همه ما می دانیم نوجوان ما در هر ثانیه چه کاری انجام می دهد، آنها سعی دارند تا وانمود کنند ما نمی دانیم چه می کنند. اگر به نظر رسید نوجوان شما چیزی را پنهان می کند، شاید ارتباطی به رابطه جنسی نداشته باشد. آرام باشید و طوری رفتار کنید انگار مسئله چیز دیگری است. با این حال مطمعن شوید ذهن نوجوان درگیر این مسئله است. اگر ترجیح می‌ دهید فرزندانتان باید ارزش‌ های شما را بپذیرند و بر اساس آن عمل کنند، در نهایت قبول کنید که تصمیم‌گیری در مورد رابطه جنسی به خود آنها بستگی دارد.

بیماری های مقاربتی و بارداری

فقط روی بیماری های مقاربتی و بارداری تمرکز نکنید. اگر با این موضوعات شروع کنید، نوجوان شما ممکن است از نظر ذهنی به جزیره‌ ای بیابانی و خیالی برود. تلاش شما برای گفتن مطالبی درمورد بیماری‌ های مقاربتی و بارداری به عنوان استدلالی علیه رفتار جنسی، احتمالا نوجوان را در این مورد ناشنوا خواهد کرد. خطرات بیماری های مقاربتی و حاملگی های ناخواسته را تنها محور گفتگوی خود قرار ندهید. در عوض، این موضوعات را به گونه ای مطرح کنید تا ضمن مطرح کردن آن، به صورت طبیعی از آن رد شوید و به فرزندان اجازه دهید تا بدانند در نهایت آنها مسئول تصمیمات خود در مورد رابطه جنسی شان خواهند بود.

صحبت با دختر نوجوان

چطور با دختران در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

در خصوص آموزش مسائل جنسی به نوجوان دختر خود، ابتدا محیط گفتگو را صمیمی کنید و به صورت خصوصی با او حرف بزنید. در مورد آناتومی بدن، دستگاه تناسلی زنان، سیستم تولید مثل، تخمک گذاری، دوران قاعدگی و تغییراتی که در یک دختر بالغ اتفاق می افتد صحبت کنید. آهسته آهسته شروع کنید و هر زمان احساس کردید فرزندتان می خواهد صحبت کند یا سوالی بپرسد به دخترتان اجازه دهید. همواره با لبخند و آرامش برخورد کنید. در یک جلسه همه صحبت ها را تمام نکنید. به او بگوئید اگر علائمی را مانند خونریزی، دل درد، موی زیر بغل یا تغییرات اندام تناسلی، دورگه شدن صدا، جوش صورت یا آکنه بدن و غیره را دید، به شما اطلاع دهد. به فرزندتان بگوئید، شما نیز وقتی همسن شان بودید، این دوران را تجربه کردید.

نحوه آموزش و برخورد با نوجوان خجالتی

اگر هنگام آموزش مسائل جنسی به نوجوان ، فرزندتان سرخ شد یا خجالت کشید، ترجیحا صحبت را به زمان دیگری موکول کنید. از او بپرسید آیا مایل به ادامه صحبت هست یا خیر. در خصوص مسائل جنسی و عوارض و عواقب رابطه ناسالم، جلسات دوم به بعد صحبت کنید. به دختر خود بگویید صحبت کردن در مورد رابطه جنسی برای شما آسان نیست، اما ترجیح می دهید تا اطلاعات مربوط به رابطه جنسی را از زبان شما بشنود. صحبت هایتان را با یکی از دوستان یا خواهر و برادر خود تمرین کنید تا کلمات را به خوبی و درستی به فرزندتان بگوئید. هر زمان که کودک شما موضوعی را مطرح کرد و قصد دارید بعداً در مورد آن صحبت کنید، به راحتی می توانید این موضوع حساس را با گفتن جمله “وقتی بزرگتر شوید در مورد آن صحبت خواهیم کرد” منحرف کنید.

چطور با پسران در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

بهترین زمان برای صحبت در مورد آموزش مسائل جنسی به نوجوان خصوصا جنسیت پسر، زمانی است که او شروع به سوال پرسیدن می کند. پرسش و پاسخ با نوجوان را عادی کنید. به طور متوسط، بلوغ پسران کمی دیرتر از دختران (حدود 11 تا 13 سالگی) شروع می شود. با این حال، تحقیقات به ما نشان داده تا سن 12 سالگی، اکثر پسران در معرض پورنوگرافی قرار می گیرند. بنابراین وقت گذاشتن برای صحبت با آنها در مورد تغییرات هورمون ها و مسائل مربوط به رشد اندام تناسلی ایده خوبی است. ابتدا نحوه شروع بلوغ را به آنها توضیح دهید. درمورد بلوغ بگوئید اساساً به معنای تغییر و تحولات زیادی خواهد بود و بدن شما، مغز شما، دوستی ها و روابط شما تغییر خواهد کرد. به پسرتان بگوئید سن بلوغ برای بیشتر پسرها بین 11 تا 13 سالگی می باشد.

درباره دلایل خودارضایی نوجوان چه می دانید؟

بلوغ در نوجوان دختر و پسر

برخی زودتر، برخی دیرتر. بلوغ را می گذرانید تا بالغ شوید و شغلی پیدا کنید، خانه بخرید و استرس دنیای مدرن را تجربه کنید. شما همچنین دوران بلوغ را می گذرانید تا بدن شما بتواند نسل خودش را بسازد. اما دلیل اصلی بلوغ شامل تولید انبوهی از هورمونی به نام تستوسترون می باشد و این موضوع باعث رشد عضلات و احتمالا بوی بد بدن می شود. به فرزندتان بگوئید اولین چیزی که تغییر می کند دست ها و پاهای آنهاست. بیشتر پسران یک دفعه قدشان بلندتر می شود. البته این اتفاق معمولا چند سال بعد از به سن بلوغ رسیدن دختران می باشد. بنابراین احساس ناخوشایندی برای بیشتر پسرها، بین 7 تا 10 سالگی به وجود می آید، چرا که در این سن همه دخترها از پسران قد بلندتر هستند. نگران نباشید، به مرور نتیجه خوبی خواهید گرفت.

آموزش مسائل جنسی به نوجوان

چه زمانی آموزش مسائل جنسی به نوجوان نتیجه بخش است؟

آموزش جنسی زمانی بهترین نتیجه را دارد که والدین توسط متخصصان یاد بگیرند تا چگونه صحبت کنند، این آموزش شامل اطلاعات و فعالیت‌ های مهارت‌ سازی می باشد. در این خصوص باید متناسب با نیاز و فرهنگ جامعه صحبت شود. تحقیقات نشان می‌دهد، آموزش مسائل جنسی به نوجوان بهتر است از نظر فرهنگی پاسخگو و فراگیر باشد و به جوانان کمک ‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و عاطفی خود را برای تبدیل شدن به بزرگسالانی دلسوز، توسعه دهند. این نوع از آموزش جنسی زود هنگام، اغلب به درک تنوع جنسی، آشنایی و پیشگیری از خشونت شریک جنسی، ایجاد روابط سالم، پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان، بهبود یادگیری مهارت اجتماعی/عاطفی و افزایش مهارت سواد رسانه ای منجر می شود. همچنین به جوانان کمک می کند از بارداری ناخواسته و عفونت های مقاربتی (STIs) جلوگیری کنند. از نظر فرهنگ عامه، آموزش جنسی به کودکان تنها یک “گفتگوی ساده”  می باشد، اما کارشناسان موافقند، رابطه جنسی موضوعی است که بچه ها همیشه باید قبل از رسیدن به دوران بلوغ در مورد آن بیاموزند. آنها توصیه می‌کنند، رابطه جنسی در بحث‌های روزمره گنجانیده شود و اطلاعات و مفاهیم خاص درمورد مسائل جنسی به نوجوانان گفته شود.

بلوغ تاخیری چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بلوغ تاخیری، علاوه بر شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی نوجوانان، شامل موارد زیر می باشد؛ آزمایش خون برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی، اندازه گیری سطح هورمون ها، و آزمایش دیابت، کم خونی، و سایر شرایطی که ممکن است بلوغ را به تاخیر بیندازند. انجام اشعه ایکس (یک آزمایش تشخیصی می باشد تا از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده شود) و رادیوگرافی روی استخوان دست و مچ برای تعیین بلوغ انجام می شود. سی تی اسکن یک روش تصویربرداری تشخیصی است که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر مقطعی از بدن استفاده شده و تصاویر دقیقی از هر قسمت بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام های بدن را نشان می دهد.

سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس دارد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، یک روش تشخیصی می باشد و از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس‌های رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام‌ها و ساختارهای بدن می باشد. بنابراین قبل آموزش مسائل جنسی به نوجوانان بهتر است جهت تشخیص بلوغ دیررس یا زودرس نوجوانان به پزشک مراجعه شود.

[elementor-template id=”5293″]

بلوغ دیررس چگونه درمان می شود؟

هنگام آموزش مسائل جنسی به نوجوان اگر متوجه بلوغ دیررس آنها شدید، بر اساس موارد زیر درمان آنها را پیگیر شوید؛ اطلاع داشتن از سن، سلامت کلی، سابقه پزشکی فرزند شما، تحملشان برای داروها و رویه ها، درمان های خاص پزشکی و روانپزشکی. درمان بلوغ تاخیری بستگی به علت مشکل دارد. در اغلب موارد، هنگامی که علت زمینه ای درمان می شود، بلوغ به طور طبیعی ادامه می یابد. اگر تاخیر در بلوغ ارثی باشد، معمولاً نیازی به درمان نیست. در برخی موارد، پزشک ممکن است از هورمون درمانی برای تحریک هورمون ها جهت ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه یا جراحی کوچک استفاده کند.

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده، به اهمیت آموزش مسائل جنسی به نوجوان پی بردید. سعی کنید هنگام آموزش، موارد گفته شده را رعایت کنید، تا گفتگوی شما با نوجوانتان، ساده تر شود. بهترین راه کمک گرفتن از یک فرد متخصص همچون روانشناس است. یک فرد متخصص به خوبی می تواند به شما در برقراری ارتباط با فرزند خود و ارائه ی آموزش های لازم، یاری رساند. پناه سبز یکی از مجموعه های همراه والدین است که با چالش ها و مشکلات آن ها در برخورد با نوجوانان به خوبی آشنا است. از همین رو، با برگزاری دوره های آموزشی همچون دوره جامع والدین مشاور، سعی در رفع مشکلات خانواده و نوجوانان دارد. بنابراین می توانید از دوره های این مجموعه استفاده کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول

  • چه زمانی برای آموزش مسائل جنسی به نوجوان مناسب است؟

آموزش جنسی زمانی بهترین نتیجه را دارد که والدین توسط متخصصان یاد بگیرند تا چگونه صحبت کنند، این آموزش شامل اطلاعات و فعالیت‌ های مهارت‌ سازی می باشد. در این خصوص باید متناسب با نیاز و فرهنگ جامعه صحبت شود. این نوع از آموزش جنسی زود هنگام، اغلب به درک تنوع جنسی، آشنایی و پیشگیری از خشونت شریک جنسی، ایجاد روابط سالم، پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان، بهبود یادگیری مهارت اجتماعی/عاطفی و افزایش مهارت سواد رسانه ای منجر می شود.

  • برخورد والدین هنگام مواجه با نیازهای جنسی نوجوان باید چگونه باشد؟

وقتی در خصوص آموزش مسائل جنسی به نوجوان صحبت می کنید، سعی کنید مکالمه به بازجویی تبدیل نشود. اگر با سوالات تهاجمی پیش بروید، با دروغ، سکوت یا خصومت آشکار فرزندان خود مواجه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *