استقلال طلبی در نوجوان به چه معناست؟

استقلال طلبی در نوجوان به چه معناست

همه پدر و مادرها امیدوارند که روزی نوجوانانشان، بزرگسالانی توانمند و متکی به خود باشند. این موضوع به خودی خود چیز بدی نیست. در واقع استقلال طلبی در نوجوان به او کمک می کند تا وارد جامعه شود و مسئولیت های اجتماعی خود را بپذیرد. نوجوانی، گذر از کودکی به بزرگسالی است. مانند هر سن دیگری ویژگی های رفتاری و نیازهای رشدی خاص خود را دارد.

یکی از ویژگی های نوجوانی، مستقل بودن فرزند از خانواده خود است. نوجوان به تدریج از خانواده دور می شود و به سمت گروه های دوستی می رود. او با همسالان خود، مهارت های اجتماعی، خودشناسی و نقاط قوت و ضعف شخصیتی خود را می آموزد. والدین از آنجایی که نمی دانند نوجوانی چه ویژگی هایی دارد، نگران استقلال خواهی فرزندانشان در دوران نوجوانی می شوند. اگر شما نیز نگران استقلال طلبی نوجوان خود هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

رشد استقلال در فرزندان

نشانه های استقلال طلبی در نوجوانان چیست؟

انسان ها نیاز روانی به استقلال دارند و همه می خواهند مستقل باشند. مستقل بودن یعنی اینکه بتوانید کارها را به تنهایی انجام دهید. نوجوانان از انتخاب خود، تصمیم گیری در مورد چگونگی زندگی، اشتباه کردن و یادگیری مهارت های جدید لذت می برند. با این حال، اینکه یک نوجوان تمایل به مستقل بودن دارد، به معنای عدم وابستگی به خانواده خود نیست. استقلال طلبی در نوجوان، راه را برای ورود او در جامعه هموار کرده و او را برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی آماده می کند. میل به استقلال در نوجوان با نشانه ها و رفتارهای زیر همراه است:

  • کاهش اتکای خود به اطرافیان
  • مسئولیت پذیری بیشتر
  • برخورد با مسائل شخصی به طور خودکفا
  • ایجاد باورها و ارزش های خود

مرزهای استقلال معمولا بین نوجوانان و والدین آنها متفاوت است. اگر در اوایل دوره بلوغ، به فرزندتان بیش از حد استقلال بدهید، او دست به رفتارهای پرخطر خواهد زد. به همین دلیل حفظ مرزها، برای ایمنی او ضروری است.

مزایای استقلال طلبی در نوجوان

والدین به دلیل وابستگی های کودک و نگرش قبلی خود، نسبت به فرزندشان، همیشه به نوجوان خود امر و نهی می کنند. آن ها می گویند که نوجوان چه کاری را انجام دهد یا چه چیزی برای او خوب یا بد است. با ادامه این رویه، بین والدین و نوجوان مشکلاتی به وجود می آید.

اینکه نوجوان هنوز تجربه کافی نرسیده یا سطح تجربه والدین را ندارد تا بتواند به خوبی تصمیم بگیرد، یک حقیقت است. با این حال والدین باید استقلال در نوجوان را به رسمیت شناخته و او را تشویق به مستقل تر شدن، کنند. بدین شکل با فواید استقلال فرزندشان نیز آشنا می شوند. نوجوانان استقلال طلب از مزایای زیر بهره مند خواهند شد:

  • افزایش عزت نفس

شاید فکر کنید اگر نوجوان تصمیمات والدین خود را بپذیرد، با مشکلات، آسیب ها و تهدیدهای کمتری مواجه خواهد شد. در این حالت توانایی های نوجوان نادیده گرفته شده و اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری خود را از دست می دهد. در نتیجه، استقلال دادن به فرزندان باعث افزایش عزت نفس در نوجوانان می شود.

  • افزایش مسئولیت پذیری

نوجوان از مشارکت در تصمیم گیری های خانوادگی و مسئولیت پذیری در برخی امور و استقلال خود لذت می برد. استقلال طلبی در نوجوان، او را به فردی مسئولیت پذیر و توانا تبدیل می کند.

تصمیم گیری برای خرید وسایل و امور زندگی، یکی از نشانه های مستقل شدن

  • بهبود قدرت تصمیم گیری

افرادی که مستقل می شوند، کنترل بیشتری بر تصمیم گیری خود خواهند داشت؛ زیرا از نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستند.

  • متفکر شدن نوجوان

افراد مستقل بیشتر از دیگران به خود توجه می کنند. آن ها متفکر بوده و خودشان را می پذیرند.

راه های تقویت و پرورش استقلال در نوجوان

با استفاده از راه های زیر می توانید استقلال طلبی در نوجوان خود را پرورش دهید.

  • آزادی دادن به فرزند

زمانی که فرزند شما برای نشان دادن توانایی خود در انجام کاری تلاش می کند، به او آزادی و توجه بیشتری بدهید. به او عشق و حمایت خود را نشان دهید. روابط مستحکم، به نوجوان اعتماد به نفس بیشتری می دهند تا چیزهای جدید را امتحان کند. بدین شکل نوجوان بهتر رفتار کرده و بهتر می تواند از اشتباهات خود درس بگیرد.

  • احترام به عقاید او

یکی از راه های تقویت استقلال طلبی در نوجوان این است که، به عقاید و احساسات فرزندتان احترام بگذارید. فرزند شما به دلیل تغییرات جسمی، اجتماعی و عاطفی که در دوران نوجوانی پشت سر می گذارد، نوسانات احساسی شدیدی را تجربه می کند. والدینی که با احساسات کودک خود هماهنگ می شوند، به او می آموزند که این احساسات را درک و مدیریت کند. این کار بخش مهمی از تبدیل شدن نوجوان به یک فرد مستقل است.

آموزش مدیریت مالی و پس انداز کردن به فرزند

  • آموزش مدیریت مالی

یکی از راه های تقویت استقلال طلبی در نوجوان این است که به آنها یاد دهید که چگونه پول خود را مدیریت کنند. یک نوجوان باید یاد بگیرد که از نظر مالی مسئولیت پذیر باشد و از استقلال خود استفاده کند. این کار به او کمک می کند تا در مراحل بعدی زندگی، پول خود را به درستی مدیریت نماید.

  • تعیین مرز

مرزهای مشخصی را تعیین کنید. اگر خانواده ها قوانین روشنی برای رفتار و ارتباطات کودک تعیین کنند، او می تواند محدودیت ها و وظایف خود را درک کند. قوانین، نوجوان شما را ایمن تر نگه می دارند. این قوانین باید بر اساس میزان استقلال نوجوان وضع شوند. برای رفتار، ارتباطات و تعاملات اجتماعی فرزندتان در خانه دستورالعمل های روشنی تنظیم کنید. همچنین شکستن آنها باید عواقب خاصی برای نوجوان داشته باشد.

  • صبور بودن

هنگام برنامه ریزی فعالیت ها صبر داشته باشید تا نوجوان بتواند اعتماد شما را جلب کند.

  • حمایت از تصمیمات نوجوان

از رشد مهارت های تصمیم گیری نوجوان حمایت کنید. توسعه مهارت های تصمیم گیری و توانایی حل مشکلات باعث افزایش آمادگی نوجوان برای استقلال طلبی می شود.

  • ابراز محبت و احترام به نوجوان

به فرزندتان محبت و احترام زیادی نشان دهید. عزت نفس فرزندتان به میزان دوست داشتن و حمایت شما از او بستگی دارد. افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس جوانان را برای حرکت رو به جلو و به انجام رساندن جاه طلبی های زندگیشان افزایش می دهد. بنابراین برای تقویت استقلال طلبی در نوجوان موثر خواهد بود. از جمله مهم ترین روش های ابراز محبت به نوجوان عبارتند از:

  1. به دوستان، سرگرمی ها و علایق او توجه کنید.
  2. به او گوش دهید و او را تنها بگذارید.
  3. مدام به او بگویید که چقدر دوستش دارید.
  4. احساسات و عقاید او را درک کنید.

بحث والدین با فرندان

  • بحث با نوجوان بر دیدگاه های مختلف

نظرات نوجوانان با شما متفاوت است. اگرچه احتمالا درک این نظرات برای شما دشوار باشد، اما فرزندتان برای کشف جهان به این نقطه نظرها نیاز دارد. اگر نظر دیگری دارید، بهتر است با او صحبت کنید. بحث بر سر دیدگاه های مخالف اشکالی ندارد. هنگامی که در مورد این مفاهیم با او صحبت می کنید، فرزند شما یاد می گیرد که چگونه یک مکالمه مسالمت آمیز داشته باشد. بنابراین برای تقویت استقلال طلبی در نوجوان می تواند بسیار موثر باشد.

  • آموختن نحوه تصمیم گیری

به فرزندتان یاد دهید که چگونه تصمیم بگیرد. تصمیم گیری به نوجوانان کمک می کند تا حس استقلال را در خود پرورش دهند. او از این مهارت می تواند برای موارد زیر استفاده کند:

  1. با سایر دیدگاه ها آشنا شود.
  2. مزایا و معایب یک عمل را در نظر بگیرد.
  3. پس از سنجیدن مزایا و معایب هر چیزی، بهترین انتخاب را داشته باشد.
  4. از بازخورد دیگران برای بهبود تصمیم گیری خود استفاده کند.

به جای تصمیم گیری برای فرزند خود، در تصمیم گیری به او کمک کنید.

  • به نوجوان خود فرصت دهید تا استقلال داشتن را تجربه کند

به فرزند خود فرصت های امن برای تمرین استقلال بدهید. فعالیت هایی که توسط خانواده حمایت می شوند و امنیت فرزند شما را تضمین می کنند، راه های خوبی برای این تمرین هستند. این فعالیت ها به کودک شما احساس آزادی و جدایی از شما را می دهند. با ارائه این فرصت ها، فرزند شما می تواند از مزایای زیر بهره مند شود:

  1. محک توانایی های خود
  2. مهارت آموزی
  3. ریسک مثبت
  4. سازگار شدن

به عنوان مثال می توانید او را در یک باشگاه در منطقه خود برای مسابقه دادن ثبت نام کنید. همچنین می توانید برای او یک شغل پاره وقت در نظر بگیرید تا به خود متکی شود.

همدلی با فرزند و کمک به مستقل شدن او

شکل گرفتن استقلال در فرزند و فاصله گرفتن او از والدین

نوجوانان برای دستیابی به کنترل بیشتر بر رفت و آمد، رفتار و ظاهر خود تلاش می کنند تا به استقلال بیشتری دست یابند. ممکن است فرزند شما در طول این فرآیند بارها علائم هشدار دهنده شما را نادیده بگیرد و قدرت شما را به چالش بکشد. برای حل مشاجرات در مورد استقلال طلبی در نوجوان، اتخاذ یک رویکرد سازنده و معقول می تواند رابطه شما را تقویت کند. این رویکردها عبارتند از:

  • مسخره نکردن ترس های او
  • کوچک یا دور از دسترس نشمردن ایده های او
  • احترام به ایده های نوجوان
  • وابسته نکردن او به خود
  • با او مانند یک کودک بی دست و پا رفتار نکردن
  • نادیده نگرفتن دستاوردها و مهارت های او
  • تحمل پرخاشگری اجتماعی او
  • دوست داشتن شخصیت واقعی نوجوان

سخن پایانی

خانواده ها فکر می کنند که بلوغ، دوران چالش برانگیزی می باشد. باور عموم این است که همه نوجوانان رفتارهای نامناسبی داشته و والدین خود را به چالش می کشند. یکی از این چالش ها استقلال طلبی در نوجوان است؛ که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم. تقویت روابط اعضای خانواده، توسعه مهارت های ورود نوجوان به بزرگسالی را آسان تر می کند. اگر می خواهید ارتباط با نوجوان خود را بهبود دهید و او را در مسیرش راهنمایی کنید، می توانید از مجموعه ما کمک بگیرید. مجموعه پناه سبز با اتکا بر دانش روانشناسی روز دنیا، به شما در رفتار صحیح با نوجوان کمک می کند. به همین دلیل دوره های مختلف آموزشی را در اختیار والدین قرار می دهد. با تهیه این دوره ها گذر از چالش های مختلف برای والدین آسان تر شده و نگرانی آن ها کاهش می یابد.

پناه سبز

سوالات متداول

  • استقلال طلبی در نوجوان چه مزایایی دارد؟

افزایش حس استقلال طلبی در نوجوان می تواند مزایای مختلفی داشته باشد. این مزایا عبارتند از: افزایش اعتماد به نفس، افزایش مسئولیت پذیری، متفکر شدن نوجوان، بهبود قدرت تصمیم گیری و …

  • چه راه هایی برای تقویت استقلال طلبی نوجوان وجود دارد؟

راه های مختلفی وجود دارد که والدین برای تقویت استقلال در نوجوان می توانند پیش بگیرند. این راه ها عبارتند از: احترام به عقاید نوجوان، ابراز محبت به نوجوان، اموختن نحوه صحیح تصمیم گیری، آموزش مدیریت مالی، آزادی دادن به فرزند و ….

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

2 دیدگاه برای “استقلال طلبی در نوجوان به چه معناست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *