پیامدها و دلایل فرار از خانه چیست؟

آشنایی با پیامدها و دلایل فرار از خانه

یکی از جدی ترین مشکلاتی که جامعه ما با آن درگیر بوده، فرار افراد از خانه و والدین آن ها است. بیشترین تعداد فرار از خانه مربوط به نوجوانان، مخصوصاً آن هایی است که در سن بلوغ قرار دارند. نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا نیز این مشکل به چشم می خورد. از این رو اگر شما نیز صاحب فرزند یا فرزندانی هستید می بایست بدانید که لازم است به آن ها توجه خاص و ویژه ای داشته باشید. چرا که از دید آن ها موارد بسیار زیادی وجود دارند که هر یک به تنهایی می تواند دلایل فرار از خانه به حساب آیند.

اگر شما نیز به هر دلیلی به فرار از خانه می اندیشید، بهتر است در ابتدا با مشکلاتی که پیش رویتان قرار خواهند گرفت آشنا شوید. در واقع هر چقدر که دلایل فرار از خانه برای شما منطقی به نظر برسند، انجام این کار علاوه بر آن که هیچ سودی برای شما ندارد، بلکه پیامد های بدی را نیز به دنبال خواهد داشت. به این دلیل که تعداد افرادی که در سال های اخیر از خانه فرار می کنند رو به افزایش است و عواقب بدی نیز به دنبال خواهد داشت، قصد داریم تا در این مطلب این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم تا با تمام ابعاد این موضوع آشنا شوید.

مشکلات خانوادگی یکی از دلایل فرار از خانه
مشکلات خانوادگی و اهمیت آن در فرار از خانه

دلایل فرار از خانه

موارد مختلفی وجود دارند که سبب می گردند تا فرد برای فرار از خانه ترغیب شود. از جمله دلایلی که باعث خواهند شد تا نوجوان به فرار از خانه بیندیشد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حساسیت دوران نوجوانی
  • بیماری های روحی
  • اختلافات والدین با یکدیگر
  • اختلاف فرد با اعضای خانواده
  • تحقیر شدن
  • دائما مقایسه شدن با بقیه
  • بد سرپرستی
  • اعتیاد والدین
  • رابطه عاطفی نوجوان
  • ارتباط با دوستان ناباب
  • شرایط مالی خانواده
  • ازدواج اجباری

اگر در زندگی خود با یک یا چند مورد از دلایل فرار از خانه که در بالا ذکر شدند، مواجه شده اید، باید بدانید با این که زندگی در این شرایط بسیار سخت است و این حقیقت بر کسی پوشیده نیست، اما فرار از خانه می تواند عواقب بسیار بدتری را برای شما به دنبال داشته باشد.

اکثر افرادی که خانه خود را ترک می کنند، به دلیل فرار از مشکلات و آغاز یک زندگی خوب این کار را انجام می دهند. اما هیچ کدام از آن ها به این هدف نخواهند رسید. در واقع فرار از خانه برای حل مشکلات مصداق ضرب المثل از چاله به چاه افتادن است. پس بهتر است برای تغییر شرایط و مشکلات زندگی خود تلاش کنید تا این که راه فرار از خانه را برگزینید.

پیامدهای فرار دختران از خانه
فرار دختران از خانه و خانواده چه پیامدهایی دارد

پیامدهای فرار دختران از خانه

فرار از خانه هم در بین دختران و هم پسران به چشم می خورد. اما این آمار در بین دخترها بسیار بیشتر است. از سوی دیگر عواقبی که فرار از خانه برای دختران در پی خواهد داشت، بدتر و بسیار بیشتر از پیامدهای فرار از خانه برای پسران خواهد بود.

پس از این که موارد مختلفی را در رابطه با دلایل فرار از خانه بیان کرده ایم، زمان آن رسیده که با پیامدهای این کار برای دختران نیز آشنا شوید تا بدانید که انجام این کار تا چه حدی خطرناک بوده و می تواند باعث بروز چه مشکلاتی گردد. از جمله پیامدهای فرار دختران از خانه می توان موارد زیر را نام برد.

  • عدم امنیت جانی، مالی و جنسی
  • تغییر رفتار به خلق و خوی هنجار شکن
  • دزدی
  • بیماری های روحی
  • وارد شدن به باندهای فحشا
  • ازدواج موقت یا سفید
  • فرزند آوری نامشروع
  • ازدواج با مردان متاهل
  • خودکشی
  • اعتیاد نوجوان
  • بیماری های جسمی

همان‌ طور که بیان گردید اقدام به فرار از خانه می تواند به کلی زندگی شما را نابود سازد. به همین دلیل است که مشاوران تأکید می نمایند هر چقدر که دلایل فرار از خانه برای شما منطقی به نظر می آیند، از انجام این کار بپرهیزید. چرا که عواقب این کار بسیار بدتر از دلایلی خواهند بود که شما را به فرار از خانه مجبور می کنند.

در چه نوع خانواده هایی احتمال فرار فرزند از خانه بیشتر است؟

شما با مهم ترین دلایل فرار از خانه در میان نوجوانان و جوانان آشنا شده اید. هر چقدر که تعداد و شدت این عوامل در زندگی یک فرد بیشتر باشند، تمایل وی به فرار از خانه نیز بیشتر خواهد شد. از این رو در خانواده هایی که رفتار والدین با نوجوان خوب نبوده و رابطه صمیمی و خوبی با یکدیگر ندارند و فرد در خانه بنابر عوامل مختلفی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، بنابراین احتمال فرار از آن خانه بیشتر خواهد بود.

بر اساس گزارشات معتبری که در سال 2023 ارائه شده اند، اختلافات شدید بین والدین و جر و بحث دائمی آن ها، آزار و اذیت روحی و جسمی فرزندان در خانه و عادات بد والدین از جمله مهم ترین دلایلی بوده اند که یک فرد را به فرار از خانه ترغیب می کردند.

عوارض فرار نوجوانان از خانه
عوارض فرار از خانه

توصیه هایی به والدین برای جلوگیری از فرار فرزندان

نوجوانان و جوانان در سن بسیار حساسی قرار دارند و ممکن است تحت هیچ یک از دلایل فرار از خانه که در بخش قبل ذکر گردید قرار نداشته باشند، اما باز هم این کار را انجام دهند. اگر از فرار فرزندان خود از خانه و عواقبی که این کار برای آن ها به دنبال خواهد داشت، می هراسید می بایست تلاش کنید که یک فضای آرام و صمیمی را در خانه مهیا نمایید.

اگر به عنوان والدین عادات بدی مانند اعتیاد، مصرف بی رویه دخانیات و مشروبات الکلی و… دارید حتماً آن ها را ترک نمایید. در نهایت به عنوان یک توصیه مهم به نیازهای روحی کودک خود توجه ویژه ای داشته باشید. فرزند باید محیط خانه را یک محیط آرامش بخش و پناهگاه امن ببیند تا از آن فرار نکند.

فرار از خانه و اهمیت مشاوره

همان طور که ذکر شد یکی از عواملی که سبب فرار فرد از خانه می گردد مشکلات روحی است. مشاوران می توانند این مشکلات را که در دل آدمی نهاده شده بیابند و به ترمیم و درمان آن ها بپردازند. از آن گذشته مشاوران با تکیه بر دانش و تجربه خود قادر خواهند بود تا تمامی عواملی را که فرزند شما را آزرده خاطر ساخته و سبب شده تا به فرار از خانه بیندیشد، بیابند و به والدین اطلاع دهند.

در این صورت والدین با پی بردن به دلایل فرار از خانه و داشتن درک روشنی از موضوع و اهمیت آن، می توانند شرایط را تغییر دهند تا دیگر هیچ موردی در محیط خانه سبب آزار فرزندشان نشود و فکر فرار از خانه از سر او بیرون رود. در واقع می توان گفت بهره گرفتن از مشاوره ها می تواند از وقوع یک حادثه بسیار ناگوار، پیش گیری کند.

خانواده ی سالم و صمیمی
ارتباط صحیح بین اعضای خانواده

سخن پایانی

افرادی که از خانه فرار می کنند، دلایل بسیار زیاد و منطقی برای انجام این کار داشته اند. اما مسئله مهمی که در هنگام فرار از خانه به آن توجه نمی کنند، عواقب این کار است. پس در ابتدا لازم است تا درک روشنی از پیامدهای فرار از خانه برای نوجوانان و جوانان ارائه شود تا آن ها بدانند چه عواقبی در انتظار آن ها خواهند بود.

اگر والدین نیز از این اقدام فرزندانشان هراس دارند، بهتر است نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا فضای خانه دوستانه و صمیمی باشد و فرزند به عنوان یک مکان آرام و پناهگاهی امن به آن بنگرد. حال که با دلایل فرار از خانه آشنا شدید، کمک گرفتن از یک مشاور می تواند در پیشگیری از این اقدام و عواقب آن کمک بسزایی نماید.

اگر شما نیز به فکر بهبود ارتباط خود با فرزندتان هستید و نیاز به آموزش دارید می توانید از دوره های آموزشی که در پناه سبز قرار گرفته است استفاده کنید.

منبع: nytimes

پناه سبز

سوالات متداول

  • دلایل فرار از خانه در نوجوانان و جوانان چیست؟

فرار از خانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:حساسیت دوران نوجوانی، بیماری های روحی، اختلافات والدین با یکدیگر، اختلاف فرد با اعضای خانواده، تحقیر شدن، دائما مقایسه شدن با بقیه، بد سرپرستی، اعتیاد والدین، رابطه عاطفی نوجوان، ارتباط با دوستان ناباب و …

  • فرار از خانه چه پیامدهایی برای نوجوانان و جوانان دارد؟

برخی از این پیامدها عبارتند از: وارد شدن به باندهای فحشا، ازدواج موقت یا سفید، فرزند آوری نامشروع، ازدواج با مردان متاهل، خودکشی، اعتیاد نوجوان، بیماری های جسمی و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *