چگونه مهارت نه گفتن را در خود را تقویت کنیم؟

تقویت مهارت نه گفتن در فرد

چگونه مهارت نه گفتن را تقویت کنیم؟ این جمله، سوالی است که بی شک امروزه بسیاری پاسخ مطلوبی را برای آن جست و جو می کنند. اکثر افراد همواره با این موضوع مشکل داشته و توانی برای نه گفتن ندارند. نه گفتن، یک مسئله سخت و دشوار به شمار می رود، اما هر فردی می تواند با تقویت نه گفتن در خود، این مسئله را بر طرف کرده و مهارت کافی برای به زبان آوردن جواب (نه) در موقعیت های مختلف کسب کند.

مهارت نه گفتن چیست؟

شاید از خود بپرسید که مهارت نه گفتن به زبان ساده چه معنایی دارد؟ همانطور که انجام هرکاری، از مهارت های خاصی برخوردار است، نه گفتن نیز از دسته موضوعاتی به شمار می رود که افراد باید آن را در وجود خود تقویت کرده و مهارت  کافی را برای انجام آن به‌ دست‌ بیاورند. اکثر مواقع، مردم برای راضی نگهداشتن اطرافیان خود از سر اجبار خواسته هایی را که چندان میلی به انجام آن ندارند قبول می کنند که این موضوع می‌ تواند تاثیر بسیار منفی در کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

از همین جهت،  کسب مهارت نه گفتن یک مسئله مهم و ضروریست که هر فردی باید آن را در وجود خود تقویت کرده و نه گفتن را یک عمل ساده و آسان به شمار بیاورد.

اموزش نه گفتن به فرزندان
منظور از نه گفتن به دیگران چیست

چرا اغلب ما مهارت نه گفتن را بلد نیستیم؟

نکات متعددی وجود دارد که می تواند در میزان جرئت نه گفتن افراد، تاثیر گذار باشد. برای مثال، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و همواره سعی می‌ کنند اطرافیان را از خود راضی و خشنود نگه دارند، مهارت نه گفتن را بلد نیستند.

آن ها نمی دانند که با این کار، آسیب جدی به زندگی خود وارد کرده و با گذشت زمان تاثیرات منفی متعددی در ادامه زندگی آن ها رخ خواهد داد. گاهی، برای ناراحت نکردن افراد یا بنا به دلایل دیگر، از نه گفتن سرباز زده و سعی می‌ کنیم بر خلاف میل باطنی خود دست به انجام کاری زده و مسئله مهمی را قبول کنیم. شاید به این موضوع توجه نداریم که در اکثر مواقع، باید منافع و محافظت از خودمان را در اولویت قرار داده و به این مسئله بی اندیشیم.

چرا از نه گفتن می ترسیم؟

موارد بسیاری وجود دارد که موجب ترس ما از به زبان آوردن کلمه (نه) شده و به ما اجازه بیان آن را نمی دهد. گاهی، ما در برخی مواقع، قبل فکر کردن به موضوع و تحلیل آن، به این قضیه توجه می کنیم که مبادا بعد رد کردن پیشنهاد یک فرد و نه گفتن به آن موجب ناراحتی آن فرد شده و یک فاصله را در میان خود و دیگران ایجاد کنیم؟

این افکار در سر ما رخنه می کند که مبادا قلب آن فرد را بشکنیم؟ مبادا رابطه دوستی ما در همان لحظه به پایان برسد؟ یا حتی ممکن است از روی غرور، افکاری مثل: مبادا فکر کند که من یک ترسو هستم؟  مبادا مرا یک فرد بزدل و ناتوان تصور کند؟ و… به سمت مغزمان هجوم می آورد. اما لازم است بدانید که مهارت نه گفتن، می تواند  مرز معینی را بین شما و اطرافیانتان مشخص کند‌ که این مرز فواید بسیاری برای شما دارد و وجود آن خالی از لطف نیست.

وجود یک‌ مرز در بین روابط، همواره موجب پایداری آن ها بوده و اگر موجب به پایان رسیدن یک دوستی شود؛ به این معناست که آن دوستی، رابطه ی چندان مطلوبی برای شما نبوده و به پایان رسیدن آن می تواند تاثیر مثبتی در زندگی شما ایجاد کند. از همین جهت، بهتر است برای حفظ آرامش زندگی خود مهارت نه گفتن را کسب کرده و از آن در مواقع مورد نیاز استفاده کنید‌.

بدون ترس به درخواست های دیگران نه بگویید
چرا از نه گفتن می ترسیم؟

چرا به مهارت نه گفتن در زندگی خود نیاز داریم؟

زندگی، مانند یک مسابقه و بازی به شمار می رود. این بازی، از یک سری قوانین برخوردار است و افراد برای ادامه دادن، به  کسب یک سری مهارت خاص و ضروری احتیاج دارند. مهارت نه گفتن یکی از این مهارت های واجب است که هر فردی باید توجه کافی نسبت به این موضوع داشته باشد. به همین دلیل والدین در ارتباط با نوجوان خود باید حتما این مهارت را به او آموزش دهند.

افراد، باید همواره به این نتیجه برسند که هیچ مسئله ای ارزش سلب کردن آرامش را از زندگی آن ها ندارد. از همین رو، با یک نه گفتن ساده می توانند به راحتی از موقعیت هایی که حس خوشایندی نسبت به آن ها ندارند فاصله بگیرند. تمامی مردم، فارغ از جنسیت و سن و سال باید مهارت کافی را در این مسئله کسب کرده و به توانایی لازم برای به زبان آوردن (نه) برسند‌.

نداشتن مهارت نه گفتن در موقعیت های مختلف می‌ تواند مشکلات متعددی را برای افراد به وجود آورد. از همین رو، تقویت توانایی نه گفتن یک مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت در زندگی به شمار می رود که به هیچ عنوان نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود. افراد باید برای رسیدن به موفقیت و همچنین وجود آرامش در زندگی خود، نه گفتن به یک سری پیشنهاد ها را بیاموزند. البته میزان سختی نه گفتن در افراد نسبت به یکدیگر متفاوت است.

چگونه مهارت نه گفتن را در خود پرورش دهیم؟

برخی به راحتی مانند آب خوردن یک نه ساده را به زبان آورده و خود را از مسئله ای که میلی برای ایفا نقش در آن ندارند بیرون می کشند. اما در یک سری از افراد موضوع به این آسانی نبوده و نه گفتن برای آن ها از آنچه که فکرش را می کنند سخت تر به نظر می رسد. اما از لحاظ علم روانشناسی، یک سری نکات وجود دارد که پرداختن به آن ها می تواند نوعی تمرین نه گفتن به شمار رفته و افراد را برای کسب این مهارت یاری کند.

به گفته روانشناسان و مشاورین مجرب، روش های زیادی برای تقویت نه گفتن وجود دارد و افراد می توانند با انجام این کار ها خود را برای نه گفتن به پیشنهادهای مختلف آماده کنند.  ادامه این مطلب را به قسمت کاربردی و مهیج راه های تقویت مهارت نه گفتن اختصاص داده و شما عزیزان را با این روش های مطلوب و مناسب آشنا می کنیم.

چطور نه بگوییم
تمرین نه گفتن

گزینه های دیگری را پیشنهاد دهید

برای مثال، اگر به معنای واقعی از نه گفتن هراس دارید؛ به جای به زبان آوردن این کلمه سعی کنید گزینه های مناسب دیگری را به فرد پیشنهاد دهید. گاهی پیشنهاد گزینه های دیگر می تواند برای فرد مقابل نیز خوشایند بوده و تا حد قابل توجهی از این پیشنهاد استقبال کند.

در غیر این صورت، به احتمال زیاد با شنیدن جواب شما، متوجه منفی بودن نظرتان می شود. البته، این روش از یک سری محدودیت هایی برخوردار بوده و همیشه گزینه مطلوبی به شمار نمی رود. چرا که گاهی پیشنهاد برخی افراد به قدری غیر منطقی و غیر ممکن است که نمی توان جایگزین دیگری برای آن پیدا کرد‌.

 دلیل نه گفتن خود را به طرف مقابل توضیح دهید

این روش، در اکثر مواقع بسیار تاثیرگذار بوده و می تواند به عنوان یکی از بهترین و مطلوب ترین روش ها در این موضوع به حساب بیاید. شما با یک توضیح مفید و مطلوب می توانید طرف مقابل را بابت مخالفت خود قانع کرده و به صورت منطقی وضعیت را برای آن توضیح دهید. اینگونه نه گفتن آسان تر شده و سوء تفاهمی نیز در بین شما و طرف مقابل رخ نمی دهد.

 برای نه گفتن زمان چندان طولانی را منتظر نمانید

بهتر است بعد شنیدن پیشنهاد طرف مقابل، وقتی حس خوشایندی نسبت به موضوع ندارید، بی معطلی و بدون کش دادن ماجرا پیشنهاد طرف مقابل را رد کنید. گاهی ممکن است افراد، در نه گفتن خود شک و شبهه داشته باشند و به همین دلیل سعی می کنند با خرید زمان یک روش خوب را برای مخالفت پیدا کنند. اما باید بگوییم که این موضوع تنها کار را برای شما سخت تر کرده و روش مناسبی به شمار نمی رود.

 حین تصمیم گیری منطق را جایگزین بهانه و احساسات کنید

افراد زرنگ و با هوش بالا، هنگام نه گفتن سعی می‌ کنند از دلایل منطقی و مطلوب برای توجیه مخالفت خود استفاده کنند. دخیل کردن احساسات هنگام تصمیم گیری توقع و ناراحتی طرف مقابل را بیشتر می کند. از طرفی، بهانه های غیر قابل پذیرش نیز سودی جز سخت تر کردن ماجرا ندارند. پس همواره، دلایل منطقی خود را برای افراد بازگو کنید.

تمرین نه گفتن به دیگران
اموزش و تمرین نه گفتن

سخن پایانی

یکی از مهارت های مهمی که شما باید در زندگی خود حتما یاد بگیرید، توانایی نه گفتن است. بسیاری از افراد در شرایط بسیار سخت و غیر ممکن قرار می گیرند و به دلایل روانی قدرت ابراز این شرایط و رد پیشنهاد طرف مقابل را ندارند.

در مقاله امروز ما دلایل و ریشه های روانی این مساله را بررسی کردیم و راه حل هایی که می تواند به شما در بهبود مهارت نه گفتن ، کمک کند را ارائه دادیم. اما باید بدانید که بدون تمرین و تلاش برای انجام این امر شما پیشرفتی نخواهید داشت و ممکن است هنگامی که در شرایط مورد نظر قرار می گیرید نتوانید این کار را انجام دهید.

پس باید تصمیم جدی بگیرید و بصورت عملی آن را اجرا کنید و بیشتر از اینکه نگران رفتار طرف مقابل باشید به آینده زندگی خود فکر کنید و مطمئن باشید نتیجه ای که خواهید گرفت بسیار خوشایند خواهد بود.

پناه سبز

سوالات متداول

  • چرا برخی از افراد مهارت نه گفتن را بلد نیستند؟

معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و همواره تلاش می کنند تا دیگران را از خود راضی نگه دارند، فاقد مهارت نه گفتن هستند و در شرایط مختلف نمی توانند درخواست دیگران را رد کنند.

  • چه راه هایی برای تقویت نه گفتن وجود دارد؟

شما می توانید هنگامی که در شرایط خاصی قرار گرفتید و تمایلی برای قبول درخواست دیگران ندارید از این راه ها استفاده کنید تا جواب منفی خود را به دیگران منتقل نمایید: پیشنهاد دیگری ارائه دهید، دلیل مخالفت خود را بیان کنید، برای نه گفتن مدت زمان زیادی، طرف مقابل را منتظر نگذارید، با منطق صحبت کنید و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *