با نوجوان سیگاری چطور رفتار کنیم؟ دلایل سیگار کشیدن نوجوان +راه های درمان

سیگار کشیدن نوجوان و راه های درمانی آن

رشد کردن و رسیدن به مراحل نوجوانی می تواند بسیار دشوار باشد. زندگی در دوران نوجوانی یا جوانی می تواند احساسی، استرس زا و طاقت فرسا باشد. سیگار کشیدن نوجوان می تواند آن را بدتر کند. تنباکو به هر صورتی که استفاده شود، برای سلامت افراد مضر است. نیکوتین موجود در سیگار  نه تنها اعتیاد آور است، بلکه به مغز آسیب می رساند. استعمال دخانیات می تواند در زمان نوجوانی و تا بزرگسالی ادامه یابد و باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

افرادی که در نوجوانی سیگار می کشند، می توانند به نیکوتین موجود در آن معتاد شوند. آسیب زود هنگام قلبی داشته باشند و همچنین رشد ریه آن ها کاهش پیدا کند. اگر فردی فعالیت ورزشی داشته باشد، می تواند به بدتر شدن وضعیت جسمانی و اختلال در روند فعالیت های روزمره کمک کند. سیگار شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان، دیابت، بیماری های خاص دندان و لثه، برونشیت و سایر مشکلات سیستم ایمنی قرار می دهد. میزان اعتیاد به سیگار بیشتر از میزان اعتیاد به ماری جوانا، الکل یا کوکائین است. جوانانی که سعی در ترک سیگار دارند از علائم ترک نیکوتین مشابه بزرگسالان رنج می برند.

سیگار کشیدن نوجوان در کوتاه مدت و بلند مدت خطرات جدی برای سلامت تنفسی او ایجاد می کند. نوجوانانی که سیگار می‌کشند، بیشتر مستعد سرفه و افزایش خلط، خس‌خس و تنگی نفس هستند. سیگار کشیدن رشد ریه را مختل می‌ کند و باعث کاهش عملکرد آن می‌ شود. همچنین ممکن است منجر به افزایش خطر انسداد ریه شود.

دلایل سیگار کشیدن نوجوان چیست؟

نوجوانان ممکن است به دلایل زیادی سیگار کشیدن را تجربه کنند:

  • استرس و اضطراب

نوجوانان باید با تغییرات زیادی کنار بیایند. بدن آن ها به روشی رشد می کند که برای آن ها جدید است. از آن ها انتظار می رود که مستقل باشند و در مدرسه عملکرد خوبی از خود نشان دهند. اما اغلب، نوجوانان پیدا کردن دوستان جدید را مهم تر می دانند. همه ی این موارد می تواند باعث افزایش استرس نوجوان شود، به همین دلیل نوجوان برای از بین بردن استرس، ممکن است سیگار کشیدن را شروع کند و فکر می کند که سیگار می تواند نوعی تسکین برای او باشد.

  • آن ها می خواهند بالغ تر به نظر برسند

بسیاری از کسانی که برای اولین بار سیگار می کشند، سیگار را بخشی از دوران رشد می دانند و فکر می کنند که این کار باعث می شود بالغ تر و با اعتماد به نفس تر به نظر برسند. وقتی می بینند دوستان بزرگترشان سیگار می کشند، امکان دارد این تصور غلط را داشته باشند سیگار کشیدن همان کاری است که بزرگسالان بالغ انجام می دهند.

  • آن ها در مورد سیگار کنجکاو هستند

سیگار کشیدن نوجوان به میزان کنجکاوی آن ها نیز بستگی دارد. چرا که نوجوانان در مورد چیزهای جدید کنجکاو هستند. آن ها ممکن است افرادی را دیده باشند که در تلویزیون یا اینترنت یا مجلات سیگار می کشند و می خواهند بدانند که یک سیگار چه طعمی دارد. گاهی اوقات ممکن است حوصله شان سر برود و فقط برای اینکه کاری انجام دهند سیگار بکشند. همانطور که بدن آن ها به نیکوتین معتاد می شود، سیگار کشیدن امکان دارد به یک عادت مادام العمر تبدیل شود.

شیوه ای که سیگار کشیدن به عنوان یک رفتار خوب برای بزرگسالان به تصویر کشیده می شود، می تواند نوجوان را برای شروع، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، فشار همسالان نقش بزرگی در سیگار کشیدن نوجوان دارد. برخی از نوجوانان حتی ممکن است به امید کنترل وزن خود سیگار بکشند.

دلایل سیگار کشیدن نوجوان

والدین چطور متوجه شوند که نوجوان آن ها سیگار می کشد؟

بسیاری از والدین سوال می کنند که از کجا بفهمم پسرم سیگار می کشد؟ در پاسخ باید گفت: والدین می توانند برای یافتن این که فرزندشان به نیکوتین اعتیاد دارد یا نه، از راه های مختلفی متوجه این موضوع شوند. هنگامی که فردی به نیکوتین اعتیاد پیدا می کند، علائم ترک را نشان می دهد. نوجوان ممکن است تحریک پذیر، آشفته یا عصبانی به نظر برسد، اما پس از یک غیبت کوتاه (زمانی که سیگار می کشد) آرام است. نوجوان امکان دارد بوی دود بدهد. بوی دود ممکن است به لباس، موهایشان یا نفسشان آغشته شده باشد.

همچنین سیگار کشیدن نوجوان می تواند باعث خشکی و تحریک گلو شود. و باعث ایجاد سرفه مزمن گردد. در ضمن سیگار می تواند روی رنگ دندان ها اثر بگذارد و به مرور دندان ها تغییر رنگ داده و زرد می شوند.

این علائم از نشانه های فیزیکی هستند که سیگاری بودن فرد را نشان می دهند. چند نشانه دیگر هم وجود دارند که بیشتر غیر فیزیکی محسوب می شوند و برای متوجه شدن آن ها باید دقت خود را افزایش دهید. می توانید به طور دائم  لباس های او را بو کنید. یا این که اگر فرزند شما بی دلیل  در مواقعی که هوا سرد است نیز مدام پنجره ها را باز می کند، احتمال این وجود دارد که از سیگار استفاده می کند.

اگر والدین متوجه شوند که فرزند آن ها سیگار می کشد، می توانند از کمک هایی که دردسترس است برای درمان استفاده کنند. برنامه های توانبخشی متمرکز بر نوجوانان وجود دارد که می تواند به آن ها کمک کند تا بر اعتیاد غلبه کنند. برنامه‌ ها در محیط‌ هایی  ارائه می ‌شوند که در آن نوجوان در یک سری کلاس ‌ها، جلسات گروه‌ درمانی و گفتگو درمانی فردی شرکت می ‌کند.

نشانه های یک فرد سیگاری

شناخت علائم سیگار کشیدن نوجوانان می تواند کمک بزرگی به والدین بکند تا در صورت مشاهده نشانه ها، اقدامات لازم را انجام دهند. افرادی که برای اولین بار شروع به کشیدن سیگار می کنند؛ ممکن است با حالت تهوع، سرگیجه، سردرد یا ناراحتی معده مواجهه شوند. اما با گذشت زمان، همانطور که سیگار کشیدن بیشتر به یک عادت تبدیل می شود، می تواند این عوارض را تحمل کند تا این که با آن ها کنار بیاید.

سیگار کشیدن نوجوان به طور معمول باعث می شود بدن با داشتن سطح مشخصی از نیکوتین سازگار شود. در واقع به تعدادی سیگار می کشد که سطح نیکوتین بدن را تنظیم کند. تحمل بدن در برابر اثرات ناخوشایند نیکوتین به او این امکان را می دهد که روی اثرات لذت بخشی که نیکوتین ایجاد می کند تمرکز کند.

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد یک فرد به سیگار اعتیاد دارد. فرد سیگاری حتی در زمان بیماری، در هر هوایی (یخبندان یا بارانی) به بیرون می رود تا سیگار بکشد. سیگار نکشیدن در مکان هایی که ممنوع است، همچون کتابخانه، مدرسه، سینما یا بیمارستان برای او دشوار است.

 شایع ترین علائم ترک نیکوتین عبارتند از:

  • افسردگی
  • بی قراری
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • سردرد و سرگیجه
  • ناتوانی در خوابیدن بدون وقفه
  • افزایش وزن

علائم سیگار کشیدن نوجوان

راه های درمان نوجوان سیگاری

اجتناب از سیگار در جوانی آسان تر از ترک آن در بزرگسالی است. اگر والدین هستید، با آن ها در مورد اجتناب از مصرف دخانیات صحبت کنید. این کار می تواند یک مکالمه دشوار باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید از آن اجتناب کنید. قبل از شروع مکالمه، مطمئن شوید که آماده عواقب و واکنش های فرزند خود هستید. پس از این که با فرزند خود مکالمه ای انجام دادید، امکان دارد نتیجه بخش باشد. اما اگر این مکالمه به جایی نرسید باید به دنبال راه هایی برای ترک و درمان او باشید.

مداخلات مشاوره ای میزان ترک و درمان اعتیاد به سیگار را در بین نوجوانان بسیار بهبود می بخشد. احتمال موفقیت جوانانی که در برنامه ترک دخانیات ثبت نام می کنند، دو برابر بیشتر است. نوجوانان علاقه زیادی به ترک سیگار دارند. هشتاد درصد از افراد 11 تا 19 ساله سیگاری به ترک و درمان فکر می کنند.  اگر فرزند شما به درمان فکر می کند می توانید برنامه زیر را برای او پیاده سازی کنید.

  • در نظر بگیرید که چرا می خواهید ترک کنید و آن را به هدفی که می توانید به آن برسید متصل کنید.
  • برای اجتناب از چیزها یا افرادی که شما را به سیگار کشیدن میل می کنند، برنامه ای ایجاد کنید.
  • ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید.
  • از موقعیت ها و احساساتی که شما را به سیگار کشیدن تشویق می کند دوری کنید.
  • می توانید از خانواده و دوستان درخواست کمک کنید.

دلایل گرایش نوجوان به سیگار

اغلب مصرف دخانیات در دوران نوجوانی و جوانی آغاز می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 3200 کودک زیر 18 سال هر روز اولین سیگار خود را می کشند. علاوه بر این، 90 درصد از افراد سیگاری قبل از 18 سالگی شروع به کشیدن سیگار می کنند و تقریباً همه آن ها تا 26 سالگی سیگار کشیدن را شروع کرده اند.

نوجوانان به شدت تحت تاثیر همسن و سالان خود قرار می گیرند. این نکته می تواند مفید باشد که به فرزند خود یادآوری کنید بیشتر افراد جوان و اکثر بزرگسالان از دخانیات استفاده نمی کنند. در واقع مصرف دخانیات و مواد مخدر ممکن است آن چنان که به نظر می رسد رایج نباشد.

عوامل خاصی می تواند خطر سیگار کشیدن نوجوان را افزایش دهند. از جمله این عوامل می توان به والدین، دوستان یا خواهر و برادر  مبتلا به اعتیاد اشاره کرد. هر چه والدین بیشتر سیگار بکشند، احتمال ابتلا پسر یا دختر نوجوان به سیگار و دخانیات افزایش می یاید. اگر والدینی به نیکوتین وابسته باشند، نوجوان به احتمال زیاد سیگار می کشد، به خصوص اگر مادرشان به نیکوتین وابسته باشد.

مواد مخدر یا الکل نیز می تواند از دلایل مهم گرایش نوجوانان به سیگار باشد. همچنین تنباکوی بدون دود و سیگار برگ از دیگر وسایلی است که نوجوانان برای دستیابی به اثرات مطلوب نیکوتین استفاده می کنند.

ویپ چیست

اگر متوجه شدیم فرزندمان سیگار می کشد چه کنیم؟

به عنوان والدین، مواجهه با نوجوان سیگاری ممکن است چالش ‌برانگیز باشد. در اینجا چند نکته برای رفتار والدین با نوجوان سیگاری ذکر می کنیم:

1. اجازه دهید بازگو کند: به فرزندتان اجازه دهید درباره سیگار کشیدن خود صحبت کند. گوش دادن به او بدون قضاوت و انتقاد به تعامل با او کمک می ‌کند.

2. به اشتباهات گذشته تأکید نکنید: از بیان اشتباهات گذشته او و تاکید بر آن ها اجتناب کنید.

3. اطلاعات را به اشتراک بگذارید: به ویژه درباره ‌ی ضررهای سیگار کشیدن نوجوان، به او اطلاعات دقیق و موثق ارائه دهید. ممکن است او از برخی اطلاعات بی ‌خبر باشد.

4. احترام و ارادت را حفظ کنید: از ارتباط احترام ‌آمیز و دوسویه بهره ببرید. به جای اینکه او را به خاطر سیگار کشیدن مواخده کنید، ارتباط با او را تقویت کنید.

5 . بحران اعتماد به نفس را مدیریت کنید: به فرزندتان یادآوری کنید که جذاب دیده شدن و داشتن اعتماد به نفس ربطی به سیگار کشیدن ندارد. بلکه باید از راه های دیگری به فکر افزایش اعتماد به نفس بود.

6. گزینه‌ های جایگزین را ارائه دهید: با فرزندتان در مورد راه‌ های مثبت جایگزین سیگار صحبت کنید. به او نشان دهید که تفریحات دیگر، ورزش، هنر یا علایق دیگر می‌ توانند جایگزین مناسبی باشند.

7. برای ترک کردن پشتیبان او باشید: اعلام آمادگی برای پشتیبانی و کمک به او در ترک سیگار مهم است. به او اطمینان دهید که همیشه با شما می ‌تواند در مورد هر مشکلی که دارد، صحبت کند.

8. نمونه خوبی باشید: به عنوان نمونه، خودتان سیگار نکشید و نشان دهید که چگونه از سلامتی خود مراقبت می‌ کنید.

9. پیگیری کنید، نه تعقیب: به جای تعقیب و کنترل دقیق، به ویژگی‌ های مثبت و مهارت‌ های شخصی فرزندتان توجه کنید و او را در مسیر درست راهنمایی کنید.

برخورد با نوجوان سیگاری نیازمند حساسیت، تفهیم و ارتباط باز است. با محبت و توجه به نیازها و عواطف فرزندتان، به او کمک کنید تا تصمیم ‌های بهتری برای سلامتی و آینده ‌ی خود بگیرد.

آیا ویپ نیکوتین کمتری دارد؟

ویپ یک دستگاه الکترونیکی با باتری است که برای استنشاق بخارات مایع مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند یک شکل مایع از نیکوتین یا سایر مواد باشد که می تواند به صورت توده گاز در یک غبار قرار گیرد و استنشاق شود. برخی ویپ را به جای سیگار کشیدن ترجیح می دهند چون بی بو بوده و هیچ یک از محصولات جانبی تنباکو که به ریه ها آسیب می زند را ندارد. اما به نظر می رسد که بخار نیکوتین مایع هنوز هم می تواند به ریه ها آسیب برساند. چرا که مواد شیمیایی مضر در محصولات ویپینگ، شناسایی شده و نشان می دهد که می توانند باعث آسیب به ریه شوند.

میزان نیکوتین در محصولات مایع خطرناک بوده زیرا می تواند باعث افزایش فشار خون شود. همچنین، بخار نیکوتین می‌ تواند راه را برای بخار کردن محصولات THC، با تمام خطرات ناشی از آن، باز کند. بیشتر نوجوانان با این فکر شروع می ‌کنند که می‌ توانند هر زمان که بخواهند آن را ترک کنند و هرگز معتاد نخواهند شد.

مواد شیمیایی مورد استفاده برای ایجاد طعم دهنده های ویپ می تواند به ریه ها، قلب و سیستم ایمنی بدن آسیب برساند، خواه نیکوتین وجود داشته باشد یا نباشد. اگر فرزند شما اعتراف می کند که از ویپ استفاده می کند، سعی کنید او را درک کنید. سپس نسبت به درمان او اقدام کنید.

اعتیاد به سیگار

سخن پایانی

سیگار سالانه جان بیش از چند هزار نفر را می گیرد. چیزی تقریبا شش برابر بیشتر از مجموعه تصادفات رانندگی، خودکشی و قتل. هر سال هزاران نوجوان اولین سیگار خود را می کشند. در واقع، نزدیک به 90 درصد از بزرگسالان سیگاری اولین سیگار خود را قبل از 18 سالگی کشیدند. سیگار حاوی نیکوتین است که یکی از اعتیاد آورترین مواد در جهان می باشد. هر چه سن مصرف سیگار کمتر باشد، احتمال آسیب آن بیشتر است. زیرا مصرف زود هنگام سیگار کشیدن، با سطوح بالاتر وابستگی، احتمال ترک سیگار کمتر و مرگ و میر بیشتر همراه است.

نوجوانان سیگاری بیشتر در معرض حملات پانیک، اختلالات اضطرابی و افسردگی قرار دارند. مطالعات نشان داده است که تقریباً اولین استفاده از تنباکو قبل از فارغ التحصیلی از دبیرستان صورت می گیرد. همچنین به طور متوسط، افراد سیگاری 13 تا 14 سال زودتر از افراد غیرسیگاری می میرند. نوجوانانی که سیگار می کشند سه برابر بیشتر مستعد مصرف الکل، هشت برابر بیشتر مستعد مصرف ماری جوانا و 22 برابر بیشتر مستعد مصرف کوکائین هستند.

علاوه بر مضراتی که سیگار کشیدن نوجوان روی سلامتی او می گذارد، آسیب هایی نیز برای محیط زیست به همراه دارد. سالانه حدود 1.69 میلیارد ته سیگار به زباله‌ های سمی تبدیل می‌ شود که سیگار را به پر زباله ‌ترین کالای روی زمین تبدیل می‌کند.

 

سوالات متداول

  • سیگار کشیدن نوجوان اغلب چه دلایلی دارد؟

سیگار کشیدن نوجوان می تواند دلایل مختلفی همچون استرس و اضطراب، کنجکاوی و تمایل آن ها برای بالغ دیده شدن، داشته باشد.

  • شایع ترین علائم ترک نیکوتین چیست؟

افسردگی، بی قراری، تحریک پذیری و عصبانیت، سردرد و سرگیجه، ناتوانی در خوابیدن بدون وقفه و افزایش وزن.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *