رابطه عاطفی نوجوان | برخورد صحیح والدین با نوجوان

روابط عاطفی نوجوان

نوجوانی دوران خوشایندی برای هر انسانی به شمار نمی رود. زیرا تحولات گسترده در روحیات و جسم انسان ها در این زمان آغاز می شوند. در این دوره علاوه بر تغییرات جسمی از لحاظ روحی تغییرات بسیار گسترده ای رخ می دهد. رابطه عاطفی نوجوان نیز در همین دوران شکل می گیرد. این دوره ممکن است برای والدین و نوجوانان خیلی سخت بگذرد‌. چراکه نوجوان در این دوره درک درست از محیط اطراف نداشته و فقط بر روی احساسات خود متکی است. به هر حال این مرحله بسیار مهم است چرا که بخش مهمی از رشد انسان ها به شمار می رود. با این حال نوجوان امکان دارد در این دوران تا حدی حداقل بهانه گیر شود. در حقیقت نوجوانانی که در رابطه ناسالم قرار دارند ممکن است دچار افسردگی شوند.

آیا داشتن رابطه عاطفی در سن نوجوانی صحیح است؟

والدین بهتر است در این دوران اشراف بر روی رفتار نوجوان خود داشته باشند چرا که این دوران در دوره جوانی بسیار مهم بوده و آینده ساز است. از آنجایی که دوره نوجوانی پل بین کودکی و جوانی می باشد بنابراین تغییرات رفتاری نوجوان بسیار مهم تلقی می شود. رفتار والدین با نوجوان باید به صورت صحیح و اصولی باشد تا چالشی برای نوجوان در آینده ایجاد نشود. شکل گیری رابطه عاطفی نوجوان در این دوره یک مبحث پر اهمیت است.

در این دوره عشق امکان دارد سبب گمراهی نوجوان شده و یک احساس گیج کننده به شمار رود. در واقع عشق نوجوانی پیامدهای زیادی را همراه خود دارد این احساس می تواند بسیار شگفت انگیز و فوق العاده باشد یا برعکس آن گیج کننده باشد. مدیریت احساسات در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و این مدیریت برای نوجوانان بسیار سخت است. البته احساسات در این دوره تنها به این دلیل که گیج کننده هستند به این معنا که واقعی نیستند نمی باشد.

در واقع باید مواردی در این زمینه در نظر گرفته شود به عنوان مثال نوجوان هیچگاه نباید شیفتگی را با عشق اشتباه بگیرد. روابط احساسی ممکن است برای اولین بار جذاب باشد اما این احساسات می توانند برای نوجوانان بسیار سخت باشند. در حقیقت بعضی نوجوانان اولین احساساتی که تجربه می‌ کنند احساس شیفتگی است‌. از آنجایی که این احساس اولین تجربه نوجوان بوده و بیشتر از آن چیزی است که نوجوان به آن عادت کرده بنابراین راحت با احساس عشق اشتباه گرفته می شود. در واقع عشق نوجوانان بر اساس احساسات استوار نبوده چرا که آنها با چالش ها و مشکلات زندگی غلبه نکرده اند. در حقیقت آنها نسبت به یکدیگر پرشور بوده و دوست دارند تمام وقت خود را به یکدیگر بگذرانند و همیشه به یکدیگر فکر کنند. هرچند که نمی شود گفت همیشه اینطور است. این تغییرات بر روی جنبه‌های دیگر زندگی جوان از لحاظ اجتماعی و فیزیکی اثر دارد.

رفتار صحیح والدین با نوجوان

نحوه برخورد صحیح والدین پس از آنکه از رابطه عاطفی نوجوان آگاه شدند چیست؟

شاید فکر کنید که علاقه نوجوانتان به احساسات عاشقانه بیشتر شده است بنابراین به دنبال راه حل هایی برای کمک به نوجوان خود هستید تا احساسات خود را کنترل کرده و علاقه خود را در حد سالم نگه دارد. در ابتدا باید بدانید که باید با نوجوان خود به صورت صحیح برخورد کنید. برخورد نادرست تنها سبب دوری او از شما می شود. در واقع چگونگی رفتار والدین با نوجوان، در این دوران برای آنها نقش بزرگی دارد. در ابتدا باید کسری ها و خلا زندگی آن ها را پر کنید. چرا که در بسیاری مواقع نوجوان به دلیل تنها بودن و داشتن خلا خانواده به سراغ احساسات می رود. در ابتدا مطمئن شوید که نوجوانتان توجه زیادی را به سمت خود جلب می‌ کند. همه آن ها باید نسبت به والدین خود یک رابطه با کیفیت داشته باشند‌. به عنوان مثال اگر فرزندتان دختر است باید با پدرش یک رابطه مثبت دختر و پدری داشته باشد.

 در این صورت  دختر برای به دست آوردن توجه دیگران به سمت این احساسات نمی رود. در حقیقت والدین باید برای نوجوانان خود نه تنها در نقش پدر و مادر بلکه در نقش یک دوست ظاهر شوند. پدر و مادر برای آگاهی از نحوه ارتباط فرزندان خود باید با آنها رابطه دوستانه و مثبت ایجاد کنند. در حقیقت والدین باید زمان با کیفیتی با فرزندان خود سپری کنند. در واقع گذراندن وقت با فرزندان خود سبب ایجاد ارتباط دو طرفه بین فرزند و والدین می شود‌. ارتباط یک طرفه تنها سبب دوری نوجوان از والدین و بی اطلاعی از مشکلات و رابطه عاطفی نوجوان می شود. والدین باید مرزهای سالم برای نوجوانان خود ایجاد کنند. در حقیقت بیشتر آن ها در این دوران درگیر رفتارهای پرخطر مانند روابط عاشقانه غیر معقول می شوند. مسخره کردن نوجوانان در این دوره نیز بسیار خطرناک است به همین دلیل والدین به هیچ عنوان نباید احساسات فرزند خود را مسخره کنند.

همچنین در ارتباط با فرزند عاشق خود باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

حفظ ارتباط و صمیمیت با فرزند

چگونگی ارتباط والدین با فرزندان همواره باید به گونه ای باشد که نوجوان، خانواده را منبع ارتباطی خود بداند. زمانی موفق عمل کرده اید که اگر نوجوان وارد رابطه ی عاطفی می شود، والدین خود، یا یکی از آنها را در جریان قرار دهد. به عنوان مثال اگر فرزند شما فکر کند که در صورت حرف زدن و بیان رازهای خود، پرخاش کرده و با او بدرفتاری می کنید؛ هرگز حرف های خود را نزد شما بیان نمی کند و این مسئله می تواند در آینده مشکل ساز باشد و از رابطه عاطفی نوجوان خود مطلع نخواهید شد.

صحبت با نوجوان

همواره سعی کنید صادقانه با فرزند خود صحبت کنید. معمولا نوجوانان در رابطه با این مسائل از همسالان خود مشاوره می گیرند. به همین علت همیشه اطلاعات درستی دریافت نمی کنند. بنابراین سعی کنید با فرزند خود صادقانه صحبت کرده و از ترساندن آنها از این گونه روابط بپرهیزید.

کنترل نکردن نوجوان

برخی از خانواده ها به شدت سعی دارند فرزندان خود را کنترل کنند. باید بدانید که آنها به خوبی متوجه رفتارهای کنترل گرایانه شما می شوند. این کنترل کردن، حساسیت ایجاد می کند و باعث دور شدن آنها از محیط خانه و خانواده می شود. بنابراین از کنترل افراطی و جستجو در گوشی و کیف آنها خودداری کنید.

تعیین خط قرمزها

با فرزند خود صحبت کنید و با توجه به فرهنگ خانواده، خط قرمزها را برای او شرح دهید. به عنوان مثال میزان ارتباط تلفنی و … را برای او مطرح کنید. حتی می توانید درباره خط قرمزها در مورد مسائل جنسی نیز با آنها صحبت نمایید.

برقراری ارتباط با دوستان نوجوان

سعی کنید تا جای ممکن با دوستان صمیمی فرزند خود در ارتباط باشید و آنها را برای چند ساعت هم که شده، ملاقات کنید. در ضمن به دوستان نوجوان خود احترام بگذارید تا بتوانید راحتتر رفتارهای آنها را به صورت درست زیر نظر داشته باشید و از رابطه عاطفی نوجوان خود آگاه شوید تا در صورت لزوم او را یاری کنید.

نشانه رابطه های عاطفی در نوجوان

نشانه های خشونت عاطفی بین نوجوانان

نوجوانان باید مرز بین رفتار درست و ناسالم را درک کنند. بعضی نوجوانان در این دوره دچار خشونت عاطفی می‌ شوند که این مورد ممکن است تاثیر بسیار منفی بر روی آینده آنها داشته باشد. نوجوانان ممکن است تخت تاثیر عوامل زیادی قرار گیرند و خشونت عاطفی را در رفتارهای خود نشان دهند. این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و والدین باید به فرزند خود توجه داشته باشند. نوجوان ممکن است رفتارهای خود را درک نکرده و خشونت در رفتارهای خود را نبیند. نشانه های خشونت عاطفی بین نوجوانان بسیار هشدار دهنده است. خشونت رابطه عاطفی در بین نوجوانان نه تنها به رفتار فیزیکی بلکه به پرخاشگری کلامی نیز گفته می شود. خشونت عاطفی مسئله ای بزرگ در بین نوجوانان است. برخی از نوجوانان فکر می کنند که رفتارهای نادرست و استفاده از الفاظ بد طبیعی می باشد. بعضی از نوجوانان نیز برای اینکه مورد توجه قرار گیرند به سراغ این رفتارها می روند.

این نوجوانان ممکن است درگیر احساسات شده و عملکرد ضعیفی در مدرسه داشته باشند. در واقع به دلیل خشونت قادر به تمرکز بر روی فعالیت های روزانه مانند درس نیستند. این افراد از والدین فرار کرده و از دوستان خود دوری می کنند. این افراد به صورت وسواس گونه رفتار کرده و رفتار آن ها از حالت عادی خارج می شود. نوجوانان در این دوره ترس و وحشت را تجربه کرده و همواره از موضوعی ترس دارند. این افراد از لحاظ اجتماعی منزوی بوده و به رفتار خود اعتقاد دارند. همچنین نسبت به همسالان خود و افراد دیگر رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه نشان می دهند. در بعضی مواقع نوجوانان می توانند مشکلات و چالش های زندگی خود را به تنهایی حل کنند. از جمله خشونت عاطفی می توان به آزار کلامی مانند فریاد زدن و تحقیر کردن اشاره کرد.

نشانه های عشق در سنین نوجوانی

عاشق شدن به تغییرات و تحولات عاطفی می گویند که ممکن است در هر سنی شکل گیرد‌. مدیریت این احساسات برای نوجوانان بسیار دشوار است در واقع نوجوانان در این دوره برای  اولین بار این احساسات را تجربه می‌ کنند و از آن جایی که از دوران کودکی پا به این دوره گذاشتند امکان دارد مغز آنها به طور کامل بالغ نشده باشد. بیشتر نوجوانان در این دوره تصمیم گیری های ضعیفی داشته و بدون آن که به جنبه واقعی آن نگاه کنند از روی احساسات تصمیم می گیرند.

از طرف دیگر تغییرات هورمونی که در بدن و مغز ایجاد می شود می تواند بر روی احساسات عشق در نوجوانان به شدت تاثیر داشته باشند. احساسات عشق در آن ها در این دوره می‌ تواند آثاری به دنبال داشته باشد چرا که نوجوانان در این دوره از والدین و دوستان خود فرار کرده و امکان دارد تنها به یک نفر فکر کنند.

 البته نمی توان گفت که همیشه این اتفاق می افتند و نباید به آن از جنبه منفی نگاه کرد. همچنین تعداد کمتری نوجوان در این دوره احساس عشق را تجربه می کنند. عشق این دوره نشانه هایی دارد و در بعضی از مواقع این عشق منجر به شکست می شود. بنابراین والدین باید فرزندان خود را نسبت به آیندهِ احساسات آگاه کنند تا نوجوانان به درستی تصمیم بگیرند. حمایت والدین در این دوره اهمیت بسیار زیادی حتی در زمینه رابطه عاطفی نوجوان دارد. نوجوانان در این دوره درگیری فکری داشته و همواره به یک موضوع فکر می کنند. از جمله علائم می توان به استرس، اضطراب، تحولات رفتاری، مخفی‌ کاری، تغییر در شکل ظاهری و نوع پوشش، افت تحصیلی و… اشاره کرد. به طور کلی درگیر شدن در یک رابطه احساسی در صورتی که ناسالم باشد می تواند سبب آسیب های روانی به نوجوانان شود و زندگی اجتماعی و تحصیلات و آینده آنها را درگیر کنند.

ارتباط والدین با نوجوان

پیامدهایی که رابطه عاطفی نوجوان برای او دارد؟

روابط عاشقانه در دوران نوجوانی ممکن است پیامدهایی برای زندگی اجتماعی نوجوان و آینده او به دنبال داشته باشد. رابطه عاشقانه در صورتی که بر اساس اصول صحیح پیش نرود می‌ تواند آسیب‌ های جدی به نوجوانان وارد کند. بنابراین والدین باید نظارت درستی بر روی رفتار و احساسات فرزندان خود داشته باشند و با مشورت با یک روانشناس تا حد زیادی مشکل نوجوان خود را برطرف کنند.

در بعضی مواقع امکان دارد آشنایی در دوران نوجوانی و شکل گیری احساسات با عواملی نظیر اضطراب و افسردگی ارتباط زیادی داشته باشد. شاید روابط احساسی نوجوانی نیست که پیامدهای منفی بر روی زندگی نوجوان به ارمغان می‌ آورد بلکه کیفیت این روابط بر روی زندگی آنها تاثیر می گذارد. در بعضی مواقع احساس عشق و رابطه عاطفی نوجوان برای او سبب اختلال در زندگی می شود و در بعضی مواقع ممکن است این موضوع شکل نگیرد.

بنابراین بهترین کار مشورت با روانشناس است. در حال حاضر روابط عاشقانه فراز و نشیب های زیادی برای نوجوانان به ارمغان می آورد. در برخی مواقع  فراز و نشیب ها برای کل خانواده به وجود می آید. تغییرات احساسی اغلب در سن نوجوانی اتفاق می‌ افتند. در بعضی مواقع نیز آن ها تا اواخر دوره نوجوانی هیچ علاقه‌ای به احساس عشق ندارد و ترجیح می دهند روی علایق دیگر خود تمرکز کنند. بنابراین احساس عشق برای همه در این دوران رخ نمی دهد‌. ابتدا نسبت به احساسات فرزند خود آگاهی پیدا کنید‌. در بعضی مواقع احساسات واقعی است و در بعضی مواقع واقعی نمی باشد. برخی نوجوانان اغلب نمی دانند به دنبال چه هستند و احتمال دارد عشق آن ها را نسبت به جنبه های دیگر زندگی نابینا کند‌‌.

بدگانی نوجوان نسبت به جنس مخالف | رابطه عاطفی نوجوان

بدگمان کردن نوجوانان نسبت به جنس مخالف

داشتن حریم خصوصی برای نوجوانان خوب است اما والدین نباید نوجوان را به حال خود تنها بگذارند بلکه باید بر روی احساسات و رفتارهای آنها تمرکز داشته باشند. برخی والدین از ترس احساسات ناسالم، نوجوانان خود را به جنس مخالف بدبین می کنند. این موضوع یکی از بدترین خطایی است که والدین برای نوجوان خود می کند چرا که امکان دارد تاثیر منفی زیادی بر روی آینده آنها داشته باشد. از آنجایی که این رفتار می تواند بزرگترین آسیب را بر روی آینده فرزندان به دنبال داشته باشد بنابراین ایجاد دیدگاه نادرست در مورد جنس مخالف برای فرزندان نوجوان یک کار بسیار خطرناک به شمار می‌ رود.

والدین باید با فرزند خود به درستی صحبت کرده و در مورد احساسات نوجوانی به آنها آگاهی دهند تا نوجوان بتواند به درستی تصمیم بگیرد. در حقیقت نوجوانان حق انتخاب دارند اما باید بتوانند با درک کامل از موضوع انتخاب کنند. بنابراین باید با فرزند خود درست رفتار کنید تا با احساس صمیمیت با شما، مشکلات و دغدغه های خود را بیان کنند. آموزش های لازم به نوجوانان در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین والدین باید فرزند خود را آموزش داده و قدرت انتخاب درست را به آن ها بدهند. برای اینکه بتوانید بر روی نوجوانان خود نظارت داشته و به آنها کمک کنید تا این دوران را به خوبی پشت سر بگذرانند؛ می توانید از روانشناسان کمک بگیرید.

دوره والدین مشاور

سخن پایانی

در این مطلب در مورد رابطه عاطفی نوجوان بحث کرده و اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. احساس عاطفی در دوران نوجوانی مستلزم رفتار درست والدین است. در حقیقت والدین می توانند تاثیر زیادی بر روی زندگی و آینده فرزندان خود داشته باشند. به طور کلی همه ی نوجوانان در این دوران عشق را تجربه نمی کنند بلکه بخشی از آن ها درگیر این احساسات می شوند‌‌. احساس عاطفی در دوران نوجوانی پیامدهایی به دنبال دارد و والدین از پیامدهای ناگوار روابط نادرست می ترسند. والدین برای اینکه بتوانند به نوجوان خود در کنترل احساسات کمک کنند می توانند از یک روانشناس خوب کمک بگیرند.

پناه سبز

سوالات متداول

  • علائمی که خبر از رابطه عاطفی نوجوان می دهد، چیست؟

از جمله علائم رابطه عاطفی نوجوان می توان به استرس، اضطراب، تحولات رفتاری، مخفی‌ کاری، تغییر در شکل ظاهری و نوع پوشش، افت تحصیلی و… اشاره کرد. به طور کلی درگیر شدن در یک رابطه احساسی در صورتی که ناسالم باشد می تواند سبب آسیب های روانی به نوجوانان شود و زندگی اجتماعی و تحصیلات و آینده آنها را درگیر کنند.

  • آیا ترساندن نوجوان از جنس مخالف کار درستی است؟

خیر. این موضوع یکی از بدترین خطایی است که والدین برای نوجوان خود می کند چرا که امکان دارد تاثیر منفی زیادی بر روی آینده آنها داشته باشد. از آنجایی که این رفتار می تواند بزرگترین آسیب را بر روی آینده فرزندان به دنبال داشته باشد بنابراین ایجاد دیدگاه نادرست در مورد جنس مخالف برای فرزندان نوجوان یک کار بسیار خطرناک به شمار می‌ رود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *